ماجرای تجمیع بیمه ها وزارتخانه ها را فوتبالیست کرد/ اعزام تیم وزارت رفاه به مجلس

تجمیع بیمه ها به چالشی در حوزه سلامت تشکیل شده و موافقان و مخالفان خود را دارد، اما آیا در برنامه ششم جای خود را پیدا می کند؟

ماجرای تجمیع بیمه ها وزارتخانه ها را فوتبالیست کرد/ اعزام تیم وزارت رفاه به مجلس
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تجمیع بیمه ها، قانونی که پای ثابت تدوین برنامه چهارم و پنجم توسعه بود و اکنون که نوبت به برنامه ششم رسیده، مجلس را به تکاپو انداخته و وزیر رفاه نیز از افراد مخالف این طرح که تجمیع بیمه ها را بحران زا و عامل از هم پاشیدن سازمان های بیمه گر می‌خواند، چندی پیش ضمن بیان شرطی، با تجمیع بیمه ها موافقت کرد. ربیعی در صورت تجمیع تمامی منابع حوزه سلامت، با وزارت بهداشت همراه شد. 

رئيس سازمان تامين اجتماعی روز جمعه در يک كنفرانس خبری مخالفت صريح خود با تجميع بيمه‌ها و جدايی بخش درمان از تامين اجتماعی را اعلام كرد و اظهار داشت: تصميم نمايندگان در اين خصوص، زمينه دست اندازي به حق الناس شده و تضييع حقوق كارگران را فراهم مي‌كند. اين اقدامات منافع 40 ميليون بيمه شده را به خطر می اندازد.

در جريان بررسي لايحه برنامه ششم توسعه در كميسيون تلفيق مجلس، 18 نفر از معاونان، مديران ومشاوران وزارت رفاه و سازمان تامين اجتماعي همچون دكتر سيدتقي نوربخش، دكتر تقي زاده، دكتر ميدري، دكتر همتي ، علي حيدري و همچنين برخي از نمايندگان سابق مجلس كه اكنون مشاور وزير رفاه هستند، براي رایزنی و توجيه نمايندگان عضو كميسيون تلفيق هستند، در مجلس حاضر شدند. 

اين حضور پررنگ مديران وزارت رفاه كه تعدادشان با يك تيم فوتبال به همراه ذخيره‌هايش برابري مي‌كرد موجب اعتراض برخي نمايندگان عضو كميسيون تلفيق شد.

به گفته ربیعی تجمیع در رویه‌ها، خدمات و پس از آن یکسان کردن منابع را در دستور کار خود قرار داده‌ایم البته همه منابع سلامت باید تجمیع شوند. تشکل های کارگری نیز به من اعتماد دارند و می دانند با یکسان شدن ورودی ها کارگران متضرر نمی شوند.

این در حالیست که شب گذشته ایرج حریرچی در برنامه تلویزیونی از کسانی که برای زیر بار نرفتن قانون تجمیع بیمه ها، کارگران را تحریک و از آنها استفاده ابزاری می کنند، انتقاد کرد و گفت: نمی دانم چرا مدام موضوع بیمارستان های ملکی کارگران را مطرح می کنند، در بحث تجمیع بیمه ها، هیچ وقت در هیچ برهه‌ای موضوع بیمارستان های ملکی تامین اجتماعی مطرح نبوده و ما فقط خواستار اختصاص سهم درمان بیمه شدگان به درمان آنها هستیم.

از طرفی برگزاری نشست مطبوعاتی، آن هم در روز تعطیل که از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت، کاملا نشان دهنده تحت فشار قرار دادن نمایندگان مجلس برای جلوگیری از قانون تجمیع بیمه ها است، در حالی که اصولا پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه که امروز در دستور کار کمیسیون تلفیق بود  ناظر به انتقال سازمان بیمه سلامت و شورایعالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت بوده و هیچ تعرضی به منابع  تامین اجتماعی و بخش درمان تامین اجتماعی ندارد.

حریرچی نیز تولیت وزارت بهداشت را تایید کرد و افزود: حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت از مجلس خواستار اعتماد به وزارت بهداشت شد و ادامه داد: 7 الی 8 ماه به پایان دولت باقی مانده است. امیدوارم به وزارت بهداشتی که توسط همین دولت تعیین می شود، اعتماد شده و نقش تولیتی آن محفوظ بماند.

وزیر بهداشت صبح امروز در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر تجمیع بیمه‌ها بیان کرد: به نظرم ورود این مسائل به رسانه اصلا درست نیست و سبب اثر گذاری کارهای خیر و در نهایت محرومیت مردم از حقوق خودشان می‌شود.

وزیر بهداشت اظهار داشت: وزارت بهداشت در طول سه سال گذشته به دنبال مشکلات مردم در حوزه سلامت بوده و در این زمینه محروم‌ترین افراد در کشور ذینفع‌ترین از نظر وزارت بهداشت محسوب می‌شوند از طرفی طرح تحول سلامت برای کاهش هزینه‌ها و دسترسی مردم به دارو و پزشکان بوده و در برنامه چهارم این کار به تصویب رسیده اما متاسفانه تا به امروز اجرا نشده است.

هاشمی عنوان کرد: اگر مشکل بیمه در کشور درست نشود، از مردم حمایت نمی شود که این مسئله ربطی به دولت خاصی ندارد و بعضی‌ها با گفتن حرف‌هایی مانند بلاتکلیفی منابع با تجمیع بیمه‌ها سعی در ایجاد حاشیه‌سازی دارند.

وی ادامه داد: ‌ما آماده‌ایم که مسائل مردم را برطرف کرده و فرمایش رهبری را از حالت شعاری خواهش کنیم. بنا بر فرمایش رهبری هر بیماری نباید جز درد مریضی رنج دیگری داشته باشد. وقتی داروخانه تمام داروها و برخی داروهای بیماران صعب‌العلاج را با  بیمه‌ حساب نمی کنند سبب ناراحتی مردم و حتی وزارت بهداشت شده که باید برای این مسئله تصمیمی اساسی گرفته شود.

هاشمی تاکید کرد: برخی از شرکت‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی بعد از یک سال هنوز پولشان را نگرفتند و حتی برخی پزشکان از 9 ماه پیش خدمتشان را بدون هیچ دریافتی فروخته اند. ما به طور مداوم از قانون حرف می‌زنیم ولی قانون گریزیمان بیشتر است و وزارت بهداشت موظف است تا مشکلات مردم را در  حوزه سلامت و بیمه حل کند. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: بیمه در دنیا سابقه صد ساله دارد که در کاهش آسیب به تسکین درد مردم و ایجاد آرامش جامعه بسیار موثر است و ما باید یاد بگیریم که وقتی مسئله‌ای را بلد نیستیم از دیگران آن را آموزش ببینیم.

هاشمی با بیان اینکه مسئولین ذیربط باید با پیدا کردن یک روش بیمه‌ای درست را در دنیا، آن را در کشور برای کاهش مشکلات مردم اجرا کنند، افزود: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر همین اساس بوده و ما باید تمام آن را جمله به جمله اجرا کنیم تا مسائل و مشکلات حوزه سلامت مردم هرچه سریع ‌تر رفع شود. 

گزارش از یاسمن قاسمی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار