خانواده پرتلاش در آران وبیدگل ، موفق به تولید ماهیان خاویاری در کویر مرکزی ایران شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مجری طرح پرورش ماهیان خاویاری کویر آران و بیدگل گفت: مرکز پرورش ماهیان خاویاری از سال 90 با هدف تولید و اشتغال زایی و همچنین ارزآوری برای منطقه و کشور آغاز به کار کرد.

مهدی آزادپور افزود: به دنبال کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر و ضرورت جایگزینی طرحی برای جبران این کمبودها، اقدام به پرورش ماهیان خاویاری کردیم و تاکنون حدود 160 ماهی خاویاری با وزن 4 تا 35 کیلوگرم در این مرکز پرورش داده شده است.

وی با بیان این که ماهیان خاویاری بدون سونوگرافی قابل تعیین جنسیت نیستند و این نوع ماهیان در سن 7 سالگی بالغ و قابلیت تولید خاویار را دارند.افزود: با حضور متخصصان امر و با استفاده از دستگاه سونوگرافی و گرافی، جنسیت بیش از 160 قطعه ماهی با سن 3 تا 5 سال تعیین و متوسط وزن 22 کیلو گرم، وضعیت سلامتی این ماهیان نیز بررسی شد.

مجری طرح پرورش ماهیان خاویاری کویر آران و بیدگل بیان کرد: 80 ماهی نر نیز که با سونوگرافی مشخص شده است، جداسازی و برای تولید گوشت از آنها استفاده خواهد شد تا کمکی برای هزینه های جاری این استخر باشد و 80 ماهی ماده که قابلیت تولید خاویار را دارند در دو سال آینده به باردهی رسیده تا ما بتوانیم ثمره 7 سال تلاش مداوم خود را ببینیم و هم چنین کمکی به اقتصاد ملی کشور کرده باشیم.

آزادپور گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در کویر با روشی ابتکاری، سامانه ای طراحی و تعبیه شده که آب را در استخر به گردش می اندازد و دوباره به چاه بازگشته و با تصفیه دوباره به استخرها باز می گردد و در نتیجه از هدر رفت آب جلوگیری می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آران وبیدگل نیز در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: طرح پرورش ماهیان خاویاری در چندین شهر استان اصفهان بصورت پایلوت توسط اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان در حال اجراست که شهرستان های آران و بیدگل ، کاشان، سمیرم و نجف آباد از جمله این شهرها هستند.

وی با اشاره به این که رشد ماهیان خاویاری در کویر آران و بیدگل فراتر از پیش بینی های کارشناسان و انتظارات بوده است افزود: این ماهیان در دریای خزر بعد از حدود 14 سال خاویار تولید ولی در کویر پیش بینی می شود ظرف کمتر از هفت سال به تولید برسد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.