رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‌غربی از افزایش 7 برابری سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در سال زرعی 96- 95 در سطح استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، اسمعیل کریم زاده افزود: در سال زراعی گذشته 350 هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول کلزا رفته بود، اما در سال زراعی جاری 2650 هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت این محصول رفته است که از افزایش 7 برابری نسبت به سال گذشته برخوردار است .

کریم زاده با بیان اینکه 6 نفر از کارشناسان جدید الاستخدام به عنوان ناظر کلزا جهت نظارت بر کاشت، داشت و برداشت محصول در مزارع به کارگیری شده است ، افزود: تسهیلات سرمایه در گردش برای متقاضیان در هر هکتار 25 میلیون ریال با نرخ 12 درصد تخصیص داده شده است.

وی ارقام کلزای کشت شده در اراضی زراعی استان را شامل ارقام هیبرید فرانسوی شامل نپتون، ناتالی، هیدرومیل و ارقام ایرانی نظیر آکاپی که مقاوم در مقابل ریزش بوده و عملکرد بیشتری در واحد سطح نسبت به ارقام دیگر دارند، عنوان کرد و افزود: 17 تن بذر از ارقام مختلف و 2400 تن کود پاییزه بین زارعین کلزا کار استان توزیع شده است .

کریم زاده تعداد کشاورزان طرف قراردادکشت کلزا در استان را 663 نفرعنوان کرد و ادامه داد: امسال تسهیلات یارانه دار برای خرید 27 دستگاه کارنده کلزا برای هر دستگاه 75 میلیون ریال جذب شده است .

وی با اشاره به ایجاد مزارع الگویی در زمینه انتقال مسائل فنی و تکنولوژی تولید در سطح 100 هکتار خاطر نشان کرد: امسال بیشترین سطح زیر کشت این محصول به ترتیب مربوط به شهرستانهای پلدشت، نقده، بوکان، میاندوآب ، مهاباد و شاهین دژاست .

وی با بیان اینکه کلزا یکی از محصولاتی است که می‌‌تواند در تناوب کشت با گندم برای ایجاد پایداری در تولید گندم استفاده شود و گیاهی مقاوم در مقابل کم‌آبی است، ادامه داد: وضعیت سبز مزارع در حال حاضر مطلوب می باشد و با توجه به رعایت تاریخ کشت پیش بینی می شود سرمازدگی در مزارع کلزا اتفاق نیافتند.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه کشت دانه‌های روغنی در استان بنا به تاکید مقام معظم رهبری اضافه کرد: برای سال زراعی 96-95 کشت دانه روغنی کلزا در سطح 4 هزار هکتار از سوی وزارت جهاد کشاورزی به استان ابلاغ شده بود که امیدواریم با حمایت دولت و مشارکت خوب کشاورزان در سطح کشور و استان، کشور را در این زمینه از وابستگی بیش از 90 درصدی به تامین نهاده‌های تولید روغن خوراکی با خروج ۴ میلیارد دلار ارزاز کشور به خودکفایی برسانیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.