اگر پلی به اشعار کهن و گذشته ادبی‌مان بزنیم، مشاهده می‌کنیم اشعاری در تاریخ می‌ماندند که پشتوانه حکمی و فلسفی غنی داشته باشند.

سارا جلوداریان، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه اگر پلی به اشعار کهن و گذشته ادبی‌مان بزنیم، مشاهده می‌کنیم اشعاری در تاریخ می‌ماندند که پشتوانه حکمی و فلسفی غنی داشته باشند. به عنوان مثال می‌بینیم اشعار مولانا سرشار از حکمت است و همین حکمت راز ماندگاری مولانا در طول تاریخ تا به امروز است. این راز هرچه هست در این است که یک نگاه حکمی به انسان، فلسفه و حکمت داشتند و یکی از حلقه‌های مفقوده شعر امروز ما حکمت است.

وی افزود: شاعران در مطالعات خود به خصوص در زمینه دینی، قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می‌توانند حکمت را به شعرشان وارد کنند. منابع دینی ما سرشار و غنی از حکمت است. اگر بتوانیم شعر امروز را پیوند و پلی به حکمت دیروز بزنیم، می‌توانیم یک رویکرد حکمی در شعرمان ایجاد کنیم. هر مسئله‌ای از جمله حکمت تنها به وسیله مطالعه به دست نمی‌آید. یکسری تلاش‌ها وجود دارد که شاعر می‌تواند به وسیله آن حکمت را در شعرش وارد کند.
 
این شاعر ادامه داد: هنرمند ما از جمله شاعر باید روی خودش کار کند. به تذهیب نفس، تفکر و درونیات خود بپردازد و به درجه‌ای از خودشناسی برسد که بتواند حکمت را با شعرش تلفیق کند. رسیدن به آن حکمت متعالیه بسیار سخت است. مشاهده می کنیم شاعران کهن ما زمان زیادی را صرف حکمت و معارف کردند تا در نهایت به آن حکمت متعالیه دست یافتند. شرایط زندگی امروزی، ما را از شناخت خود بازداشت و آنقدر سرگرم مادیات شدیم که به خود نپرداختیم.
 
جلوداریان با اشاره به آنکه شرایط زندگی امروز و نحوه زندگی انسان‌ها با ورود تکنولوژی تغییر زیادی کرده است، بیان کرد: حتی مطالعه و کتابخوانی ما نیز تغییر کرده است و کتاب هایمان به صورت پی دی اف شده‌اند. سرچشمه دانش ما به اینترنت وصل شده و تکنولوژی ما را به استخدام خود در آورده است، در کنار آن معضلات زندگی مدرن و مدرنیته به جنگ سنت آمده و باعث شده انسان امروز و هنرمندان دچار سرگشتگی شوند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار