اهواز؛

سیلی که فراموش شد وخساراتی که باقی ماند

برای جبران خسارت سیل‌های فروردین ماه 94 و 95 هیچ مصوبه ای اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،مدیرکل امور عشایر خوزستان با اشاره به وارد شدن خسارات جدی به زیرساخت‌های عشایری پس از وقوع سیل‌های فروردین ماه 94 و 95 گفت: متأسفانه تاکنون هیچ کمکی نه به عشایر و نه به اداره کل عشایر استان جهت جبران این خسارات صورت نگرفته و اعتبارات مصوب محقق نشده است.

علی‌رحم کریمی ، با بیان این‌که هر چادر عشایری به منزله یک کارگاه تولیدی و نماد عینی اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه ساماندهی عشایر، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مکلف است بخشی از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی را حداقل به تناسب جمعیت و نیازهای جامعه عشایری استان برای ارائه خدمات عمرانی و ... به عشایر اختصاص دهد.

وی افزود: همچنین طبق این آیین‌نامه دستگاه‌های اجرایی باید گزارشات وظایف خود را در رابطه با عشایر، سالانه به شورای عالی عشایر و شورای عشایر استان تحویل بدهند.

کریمی با اشاره به مصوبات شورای عالی عشایر کشور در خصوص تشکیل شوراهای عشایری شهرستان‌های دارای جمعیت عشایری توسط فرمانداران آن شهرستان‌ها تصریح کرد: چالش‌های موجود در جامعه عشایری کشور به صورت کلی در خوزستان نیز وجود دارد اما برخی موارد و مسائل مختص به عشایر این استان است و موضوع برخورداری جامعه عشایری خوزستان از شاخص‌های توسعه باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که بخشی از آمار برخورداری عشایر استان از شاخص‌های توسعه، مربوط به آمار رسمی سرشماری سال 87 است، خاطرنشان کرد: بخش دیگر این آمار از بررسی‌های میدانی ما حاصل شده است که ان‌شاءالله با همکاری دستگاه‌های اجرایی، آمار شاخص‌های برخورداری عشایر از توسعه استان مشخص و مدنظر قرار می‌گیرد.

کریمی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در خصوص برخورداری عشایر استان از برق عنوان کرد: در این زمینه اقدامات خوبی تاکنون انجام شده است و بر اساس گزارشات ارائه‌شده تأمین برق در چندین نقطه عشایری نیز در دستور کار قرار دارد. استفاده از سیستم‌های خورشیدی قابل حمل از موضوعات مدنظر ما است که هنوز این سیستم‌ها خریداری نشده است.

مدیرکل امور عشایر خوزستان با بیان این‌که در بیشتر مناطق عشایری پوشش شبکه تلفن همراه وجود دارد، گفت: انتظار می‌رود در خصوص پوشش تلفن ثابت نیز تمهیدات لازم اندیشیده شود. تأمین آب آشامیدنی مور نیاز عشایر هم توسط اداره کل آموزش و پرورش عشایر انجام می‌شود. 57 درصد جامعه عشایری استان از آب آشامیدنی لوله‌کشی برخوردار هستند و 43 درصد دیگر خانوارهای عشایری نیز از طریق آبرسانی سیار تأمین آب می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان با بیان این‌که در بیشتر مناطق عشایری پوشش شبکه تلفن همراه وجود دارد، گفت: انتظار می‌رود در خصوص پوشش تلفن ثابت نیز تمهیدات لازم اندیشیده شود. تأمین آب آشامیدنی مور نیاز عشایر هم توسط اداره کل آموزش و پرورش عشایر انجام می‌شود. 57 درصد جامعه عشایری استان از آب آشامیدنی لوله‌کشی برخوردار هستند و 43 درصد دیگر خانوارهای عشایری نیز از طریق آبرسانی سیار تأمین آب می‌شوند.

وی در خصوص شاخص برخورداری از سواد در عشایر استان بیان کرد: طبق اعلام مرکز آمار ایران در سال 87، میزان برخورداری از سواد 57 درصد است و مسائل بهداشتی و درمانی از چالش‌های مهم در مورد عشایر کوچنده است و ضرورت دارد که برنامه‌های منسجم‌تری در این زمینه داشته باشیم.

کریمی با اشاره به صحبت‌های برخی دستگاه‌ها مبنی بر ارائه خدمات به عشایر و سپس جابجایی آن‌ها و مشکل بودن ارائه خدمات به چنین قشری اظهار کرد: اگر عشایر را به عنوان جامعه سوم کشور و استان بپذیریم، ضرورتاً برنامه‌ریزی‌های مربوط به این جامعه باید متناسب با ویژگی‌های زیستی عشایر باشد. ما پیگیری‌هایی انجام دادیم تا این موضوع در برنامه‌های توسعه‌ای استان و به ویژه در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار بگیرد.

وی، اورژانس هوایی را از اقدامات خوب انجام‌شده در حوزه بهداشت عشایر توسط دانشگاه علوم پزشکی دانست و تصریح کرد: در سال گذشته نزدیک به 30 نفر در مناطق دوردست عشایر به وسیله این اوژانس‌های هوایی انتقال یافتند که این امر شایسته تقدیر است. دسترسی به مراکز درمانی برای عشایر به ویژه در مناطق صعب‌العبور واقعاً مشکلاتی دارد.

کریمی با بیان این‌که در بخش عشایری 3290 کیلومتر راه داریم، خاطرنشان کرد: از این رقم 521 کیلومتر راه مال‌رو است و تنها 462 کیلومتر از راه‌های ما آسفالت و 1400 کیلومتر نیز راه‌های خاکی و صعب‌العبور هستند که اعتبارات این حوزه کم است و تکمیل این راه‌ها نیاز به اعتبارات بیشتری دارد.

مدیرکل امور عشایر خوزستان عنوان کرد: درصد پروژه‌های در حال اجرا در بخش عشایری با آمار و تراکم جمعیتی آن، فاصله معناداری دارد. همچنین خشکسالی‌های چند سال اخیر باعث وارد شدن زیان‌های بسیاری به عشایر شد. موضوع بسیار مهم دیگر فرصت‌های جدید شغلی است که باید در بخش عشایری توسط دستگاه‌های متولی امر اشتغال تأمین شود. شغل دامداری به تنهایی پاسخگوی نیازهای حامعه عشایری نیست و سطح محرومیت‌ها در جامعه عشایری به گونه‌ای است که نیاز به توجه بیشتر به این جامعه وجود دارد.

کریمی بیان کرد: ان‌شاءالله در بحث تصویب و تخصیص اعتبارات، سهم جامعه عشایری نیز لحاظ شود. تأمین آب مورد نیاز عشایر نیز نیازمند تأمین اعتبار است و آبی که اکنون ما تأمین می‌کنیم برای دام‌های عشایران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در فروردین ماه سال‌های 94 و 95 دو سیل را تجربه کردیم که به بسیاری از زیرساخت‌های عشایری مانند جاده، تأسیسات، دام‌ها و حتی چادرهای عشایری خسارات جدی وارد کرد و متأسفانه تا الان هیچ کمکی در این زمینه نه به خود عشایر و نه به اداره کل امور عشایر صورت نگرفته است.

کریمی ادامه داد: تقاضا داریم این مساله مورد توجه قرار بگیرد و اعتباراتی که مقرر شده بود برای راه‌اندازی مجدد تأسیسات و بازگشایی راه‌های آسیب‌دیده تخصیص داده شود، تاکنون محقق نشده است. انتظار می‌رود استاندار و سازمان برنامه و بودجه استان در این زمینه دستورات لازم را بدهند.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.