رییس اتاق بازرگانی کرمان گفت:حفظ آرامش بازار مهم ترین تاکتیک مابرای حفظ بازارهای جهانی پسته است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنکاران جوان ازکرمان ، سیدمهدی طبیب زاده درنشست خبری امروز خود درجمع خبرنگاران گفت: دردوماه آبان وآذر که فصل صادرات پسته است باید بتوانیم حدود60هزارتن پسته راصادرکنیم.

وی بیان کرد:ترجیح می دهیم درشرایط فعلی صحبتی نشود که به برهم زدن آرامش بازارپسته منجرشود.

طبیب زاده تصریح کرد:بایدقیمت به گونه ای باشد که تولید کننده هم متضررنشود.

رییس اتاق بازرگانی کرمان همچنین گفت:تسهیلات 400میلیاردی که به خرما وپسته تعلق گرفته عمدتا به پسته اختصاص یافته زیرا بالغ بر80درصدپسته و20درصدخرما صادراتی است.

وی خاطرنشان کرد:آمریکا درعرصه رقابت باپسته ایران جدی ترین رقیب ماست ولی کشورترکیه هم امکان 100هزارتن صادرات رادارد.

وی گفت: در دراز مدت ما به فکر رقابت پذیر کردن بازارپسته هستیم.

وی از اختصاص 400میلیاردتومان تسهیلات دولت به صادرات پسته وخرما خبردادوگفت: چون تنها 20درصد خرماصادراتی است و80درصد پسته عمده این تسهیلات به پسته اختصاص یافته است.

طبیب زاده افزود: تاجایی تولیدکننده یا صادرکننده این دومحصول در استان درخواست تسهیلات داشته باشند آماده واگذاری هستیم.

وی تاکید کرد: باید شرایط ارائه تسهیلات دیگر رقبا ونیز قیمت تمام شده پسته و دیگر مسائل را در صادرات در نظرگرفت در کشورهای رقیب نرخ تسهیلات 2درصد و در ترکیه حتی منفی است این درحالی است که درایران تسهیلات این بخش 15درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان همچنین با اشاره به موانع کار در استان کرمان گفت:نبود برنامه جامع برای پیشبرد استان، تامین مالی نامناسب ونامطلوب بودن فضای کسب وکار سه مشکل عمده برای کار در کرمان هستند.

وی وظیفه اتاق بازرگانی راارائه مشاوره به سه قوه درخصوص بخش خصوصی وساز وکارهای برنامه های مختلف در این حوزه دانست واظهار کرد:در حوزه سرمایه گذاری که از اهداف ما دراتاق کرمان رسیدن به سطح بالایی از این موضوع است، متاسفانه پروسه طولانی اخذ مجوزها برای سرمایه گذاری یکی از دلایل عدم رغبت سرمایه گذار به حضور در این بخش است.

وی تصریح کرد: در تامین مالی اتاق بازرگانی کرمان از طریق مجلس بیان نقطه نظرات داشته ومرتب براهداف خود تاکید می کند، از سوی دیگراتاق کرمان آماده است مدل خود برای بررسی فضای کسب وکار براساس شاخص هارا آماده کرده وبه سطوح بالای کشور ارائه کند.

طبیب زاده با اشاره به اینکه اتاق کرمان دغدغه معیشت مردم، کاهش منابع آبی و وضعیت ذخایرمعدنی استان را دارد، اظهار کرد: در همین راستا نیز دربخش اقتصاد مقاومتی اتاق کرمان معین اقتصادی زون دوم تعیین شده توسط استاندار در شهرستان های جیرفت وعنبرآباد است وعمده کار ما در منطقه بازرگانی وایجاد بازارهای مختلف برای فروش تولیدات متنوع این منطقه است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان خاطرنشان کرد: تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی بدون درنظر گرفتن دیگر مشکلات آنها، جز بررکود بیشتر وتورم اضافه نمی کند.

وی بیان کرد: از تسهیلات 16میلیاردی برای خروج از رکود800میلیون تومان به کرمان اختصاص یافته که اگر بخواهیم عادلانه تقسیم شود به هر واحد از6هزار واحد تولیدی نهایتا یک میلیاردتومان می رسد که اگر دیگر مشکلات واحدها رفع نشود این پول به هیچ کار واحد نمی آید.

طبیب زاده تصریح کرد: در پروژه پترشیمی کرمان 9ماه دنبال یک مجوز هستیم ومشکل آب پروژه تا حدودی رفع شده اما تا مجوزها به این شکل ارائه شود فایده ای ندارد.

وی اذعان کرد: همه جا می گوییم مشکل سرمایه گذار وپروژه در کرمان نداریم بلکه مشکل فضای کسب وکار است .

عضو هیئت رئیسه نمایندگان اتاق کرمان با اشاره به اینکه برنامه جامع گردشگری یکی از فرصت های استانی برای توسعه است گفت: خوشبختانه در این حوزه از ابتکارات جوانان خلاق نیز استفاده می شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: بازار جهانی ، پسته ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار