در نظام انتخاباتی که داعیه پیشتازی و الگوی دموکراسی را دارد، هنوز مساله بدیهی " تضمین سلامت انتخابات " جا نیفتاده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رقابت های انتخاباتی در آمريكا بين دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه و هيلاری كلينتون از حزب دموكرات در جريان است و حدوداً دو هفته ديگر يعني 8 نوامبر 2016 (18 آبان 1395) چهل و پنجمین رئیس جمهوری این کشور مشخص می شود.

آمریکا


 بر اساس نظرسنجی های واشنگتن پست و ای‌بی‌سی نیوز دو نامزد انتخاباتی با مخالفت های سرسختی در جامعه آمريكا روبه رو هستند.

 به عبارتی بهتر شهروندان آمریکایی از دونالد ترامپ و هيلاری كلينتون نفرت عجيبی دارند.

 طبق این نظرسنجی‌های 56 درصد از رأی دهندگان کلینتون را منفور دانسته‌اند.

 اما آمار دونالد ترامپ رقیب هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از این هم بدتر است به‌گونه‌ای که تنها 35 درصد از رأی دهندگان وی را کاندیدایی محبوب خوانده و در عین حال 63 درصد نیز ترامپ را کاندیدایی منفور تلقی کرده‌اند.


آمریکا

محدوديت سيستم انتخاباتی آمريكا

بر اساس قانون اساسی آمریکا سيستم انتخاباتی آمريكا به گونه طراحی شده كه نامزدهای احزاب و گروه های سياسی از قدرت و توانايی چندانی برای رقابت برخوردار نيستند.

 در واقع رقابت‌های سیاسی در آمریکا تنها با محوریت دو حزب انجام می‌شود و مجالی جدی برای خودنمایی نامزدهای مستقل ریاست جمهوری، نمایندگان کنگره و فعالیت احزاب سوم به‌وجود نمی‌آورد.

آمریکا

 قانون اساسی آمریکا مخالف صد درصد  مشارکت مردم

 بنیان‌گذاران آمریکا، قانون اساسی این کشور را به نحوی تدوین كرده اند که مبین عدم تمایل آن‌ها به ایفای نقش و نفوذ مستقیم عامه‌ی مردم در انتخاب رییس‌جمهور بوده است و خواهان یک دموکراسی با رقابت محدود، فقط بین دو حزب بوده‌اند.

 نخبگان حاکم در آمریکا از دو حزب مسلط، به دلیل استناد به ثبات سیاسی از تغییر و اصلاحات حقوقی در این زمینه خودداری می‌ورزند.

در ایالات متحده‌ آمریکا انتخابات بیش از آن که در میان احزاب مختلف جریان داشته باشد، میان رقبای داخل یک حزب صورت می‌گیرد و تنها در آخرین مرحله و چند هفته مانده به برپایی انتخابات عمومی، نامزدهای احزاب رو در روی یک‌دیگر قرار می‌گیرند. 

آمریکا

نامزدی احزاب امریکا به چه شکل انجام می شود؟

هر فردی که قصد داشته باشد در انتخابات شرکت کند، ابتدا باید در سلسله مراتب حزب يعنی جمهوری خواه و يا دموكرات به پیروزی دست یابد.

 هر یک از نامزدها باید در انتخابات مقدماتی در سطح ایالتی به پیروزی دست یابند و رقبای خود را از صحنه خارج کنند. آنان در این مسیر طولانی بیش از هر عاملی به توان مالی نیاز دارند تا بتوانند هزینه‌های تبلیغاتی پرخرج خود را پرداخت نمایند.

 در نتیجه برای پیروزی در انتخابات، کسب حمایت گروه‌های ذی نفوذ و محافل مالی- اقتصادی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است

در سطح دولت فدرال، رییس جمهور از راه یک سیستم دو مرحله‌ای انتخابات می‌شود. 

از یک سو توسط مردم و از سوی دیگر توسط هیأت‌های انتخابی موسوم به «الکترال کالج» برای 4 سال برگزیده می‌شود.

 مردم هر ایالت در نظام انتخاباتی آمریکا به صورت جداگانه و مستقل از ایالت‌های دیگر، همزمان در روز انتخابات نمایندگان کنگره‌ی سنا،افرادی موسوم به الکترال کالج را انتخاب می‌کنند. تعداد الکترال کالج هر ایالت برابر با تعداد نمایندگان آن ایالت در کنگره‌ی فدرال به اضافه‌ی دو (که همان تعداد نماینده‌ی سنای هر ایالت در سنای فدرال است) می‌باشد. تعداد الکترال کالج‌ها، 538 نفر در کل کشور هستند که برای کسب ریاست جمهوری باید 270الکترال کالج کسب شود.

الکترال کالج ها عامل تعیین کننده در انتخابات آمریکا

طبق یک سنت دیرینه در هر ایالت به صورت جداگانه براساس این که کدام نامزد آرای بیشتری به دست آورده (صرف نظر از میزان اختلاف در تعداد آرای مردمی مربوط به هر ایالت) همه‌ی الکترال کالج‌های هر ایالت به فرد پیروز اختصاص داده می‌شود. به همین دلیل ممکن است فردی با الکترال کالج‌های بیش‌تر و آرای مردمی کم‌تر به پیروزی دست یابد، در حالی که رقیب وی، رأی مردمی بیش‌تری به دست آورده باشد. تا کنون چندین بار رؤسای جمهور منتخب بدون آن که 50 درصد آرای مردمی را به دست آورده باشند، تنها با اتکا به کسب حداقل 270 رأی انتخاباتی وارد کاخ سفید شده‌اند. نظیر آنچه در سال 2000ميلادی در زمان رودررویی جورج بوش و ال گور رخ داده بود. ال گور نامزد حزب دموکرات، از شمار آرای عمومی بیش‌تری برخوردار شد ولی جورج بوش آرای الکترال کالج را کسب کرد و به ریاست جمهوری رسید.

آیا سلامت در انتخابات آمریکا وجود دارد؟

انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا صحنه یکی از خصمانه ترین رقابت های انتخاباتی شده است که به گواه بیشتر ناظران انتخابات این کشور، در بسیاری از موارد بی سابقه است.

حملات دو کمپین اصلی انتخاباتی این کشور به یکدیگر و تنزل سطح مناظرات سیاسی – انتخاباتی دو نامزد اصلی انتخابات به مسایلی چون "رسوایی های جنسی" ، "تهدید به زندانی کردن رقیب در صورت پیروزی در انتخابات" و یا اتهام زنی ها و حملات لفظی دو نامزد به یکدیگر به سطح بی سابقه ای در این مرحله از انتخابات رسیده است.


از سوی دیگر برای نخستین بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از دو نامزد اصلی انتخابات بارها و بارها درباره سالم بودن برگزاری انتخابات ابراز تردید کرده و شائبه تقلب در انتخابات آتی را به پیش کشیده است


همین مسایل سبب شده در هفته ها و ماه های گذشته بسیاری از ناظران از روند انتخابات ریاست جمهوری امسال دلسرد شوند.

آمریکا

بحران مشروعیت در انتحابات آمریکا

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست نوشت: اگر تردیدی وجود داشت اکنون روشن شده است که مبارزات انتخاباتی اخیر در آمریکا چیزی بیش از انتخاب یک رئیس جمهور است،ارزش هایی که از دموکراسی آمریکایی حمایت می کند رو به کاهش است. تعداد کثیری از آمریکایی ها اعتماد خود را به دموکراسی کشورشان از دست داده‌اند و بسیاری مشروعیت این انتخابات را نخواهند پذیرفت.

این سخنان حاصل نتیجه نظرسنجی موسسه SurveyMonkey  Election Tracking  است که در فاصله زمانی ششم تا هشتم اکتبر از بیش از سه هزار رای دهنده ثبت نام کرده، انجام شده است. در این نظرسنجی چهل درصد از شرکت کنندگان گفتند: «اعتمادم را به دموکراسی آمریکا از دست داده ام.» شش درصد گفتند هرگز به این سیستم اعتمادی نداشته اند. (بسیاری از شرکت کنندگان در این نظرسنجی پیش از انتشار ویدئویی که دونالد ترامپ درباره زنان صحبت های ناشایستی بیان کرده بود، نظر خود را اعلام کرده بودند اما پاسخ های کسانی که پس از آن در این نظرسنجی شرکت کردند، نسبت به کسانی که روز قبل نظر خود را گفته بودند تفاوت بارزی ندارد.»

بحران مشروعیت انتخابات در سرزمین مدعیان دموکراسی

حامیان نامزدهای انتخاباتی اعتقادی به دمکراسی آمریکایی ندارند!

از هر ده نفر حامی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیش از شش نفر گفتند به دموکراسی آمریکا اعتماد دارند. در حالی که از هر ده نفر حامی ترامپ، رقیب جمهوری خواه وی فقط چهار نفر چنین نظری داشتند. بسیاری از حامیان ترامپ می گویند اعتماد خود را به ساز و کار اصلی حکومت آمریکا از دست داده اند.

به طور کلی، یکی از مشخصه های اعتماد به دموکراسی، تمایل نامزد شکست خورده در انتخابات به پذیرفتن نتایج آن است. اما در این انتخابات، ما متوجه این مسئله عجیب شدیم که رای دهنگان تمایلی ندارند مشروعیت پیروزی نامزد طرف مقابل را بپذیرند.

در این نظرسنجی فقط 31 درصد از پاسخ دهندگان در جواب این سوال که آیا نتیجه انتخابات ماه نوامبر را در صورت شکست نامزدشان خواهند پذیرفت یا خیر، گفتند قطعا نتیجه انتخابات از نظر آنها مشروع است. تقریبا به همان تعداد (28 درصد) گفتند «بعید است» نتیجه را بپذیرند یا گفتند قطعا نخواهند پذیرفت. در همین چارچوب مشخص شد، احتمال این که حامیان ترامپ مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرند بیش از حامیان کلینتون است اما تعداد قابل توجهی از هر دو حزب که نماینده دهها میلیون آمریکایی هستند گفتند مشروعیت رئیس جمهور بعدی آمریکا را نخواهند پذیرفت
.
در ادامه  تحلیل واشنگتن پست آمده است که مشکل بدتری نیز وجود دارد و آن این است که آمریکایی ها به یکدیگر نیز اعتماد ندارند.



آمریکایی ها به یکدیگر اعتماد ندارند

در این نظرسنجی فقط 31 درصد گفتند می توان به بسیاری از مردم اعتماد کرد در حالی که 67 درصد گفته اند باید در تعامل با مردم بسیار محتاط بود. مسئله نگران کننده تر این است که جوان ترین رای دهندگان بسیار محتاط تر هستند به طوری که 79 درصد از رای دهندگان 18 تا 24 ساله گفتند باید در ارتباط با دیگران مراقب بود این در حالی است که 52 درصد از افراد 65 ساله یا مسن تر چنین نظری داشتند


به راحتی می توان کاهش ارزش‌های دموکراتیک را به گردن مبارزات انتخاباتی مایوس کننده‌ای که شاهد آن هستیم بیاندازیم. اما مشکلات بسیار عمیق تری وجود دارد. پیوندهای اعتماد اجتماعی که ساختار حمایت کننده دموکراسی آمریکا است در حال تضعیف هستند. نداشتن اعتماد به دولت در آمریکا حاکی از کاهش اعتماد به نهادهای مختلف این کشور است.

انتهای پیام/
برچسب ها: آمریکا ، ترامپ ، کلینتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار