بی میلی بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز/لزوم توجه به راه اندازی بورس ارز

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بارها و بنا به بهانه های مختلف بانک مرکزی راه اندازی بورس ارز را به تعویق انداخته است.

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه زمان یکسان سازی نرخ ارز مدت ها پیش فرارسیده بود، گفت: دولت باید هرچه سریع تر زمینه های لازم برای تحقق این امر را فراهم آورد.

وی تاکید کرد: عرضه چند نرخی ارز به ضرر اقتصاد کشور است و ایجاد رانت و فساد در سیستم تجاری را به دنبال خواهد داشت.

پورابراهیمی در خصوص علل تاخیر این اقدام، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ایجاد بورس ارز را مطرح کرد اما بارها از طرف بانک مرکزی رد شد که این امر نشان از نبود تمایل در بین مدیران بانک مرکزی در راه اندازی بورس ارز است.

نماینده مردم کرمان تصریح کرد: همسان سازی و عرضه نرخ ارز به قمیت واحد الزامات خاصی دارد که یکی ازآن ها ایجاد بورس ارز است ضمن اینکه این اقدام قیمتی واحد در بازار ارز را موجب می شود که ثبات و نظم اقتصادی در بازار را تضمین می کند.

وی یادآور شد:عده ای ارز ترجیحی را عامل کاهش قیمت کالاهای اساسی برای مصرف کنندگان می دانند اما واقعیت آنست که اکثر کالاهای بازار با ارز آزاد داد و ستد می شود و برهمین اساس مابه التفاوت این نرخ به جیب دلالان سرازیر می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سرازیر شدن این پول به جیب سوداگران بازار هدر رفت ثروت ملی در چرخه دلالی را موجب خواهد شد و علت اینکه بارها عنوان شده راه اندازی بورس ارز برای یکسان سازی یک ضرورت تلقی می شود، به سبب جداسازی فعالیت های نقدی و غیر نقدی و امکان نظارت بیشتر در هر دو حوزه است.

پورابراهیمی همچنین اذعان داشت: اگر بانک مرکزی بدون ایجاد بورس ارز، نرخ آن را به صورت واحد اعلام کند، مجددا به سبب گره خوردن معاملات غیر نقدی (که حدود 80 درصد فعالیت ها را در بر میگیرد) با معاملات نقدی اقتدار بانک مرکزی در نظارت بر بازار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که در ادامه باز هم بحث سوداگری در این روند رسوخ خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزیت های ایجاد بورس ارز اظهار داشت: ظرفیت هایی که در نتیجه راه اندازی بورس ایجاد می شود شامل پوشش نوسانات بازار در قرارداد های مرتبط با عملیات غیرنقدی نظیر اوراق سلف و پوشش ریسک سرمایه گذاری خارجی در کشور خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: در روزهای پسابرجام که دولت ادعای آزاد سازی روابط تجاری و افزایش حجم صادرات را دارد نباید اجرای طرح تک نرخی به تاخیر بیفتد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۵
هیچ صفری حذف نمی شود
آخرین اخبار