وزیر امور خارجه پیشین فرانسه: پاریس باید با ایران و روسیه همکاری کند

"اوبر ودرین" معتقد است اگر فرانسه بخواهد ایفاگر نقش مهمی در عراق باشد باید با ایران همکاری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ "اوبر ودرین،" وزیر امور خارجه پیشین فرانسه، اظهار داشت: فرانسه اگر بخواهد در عراق نقش مهمی ایفا کند باید با ایران همکاری کند و پیروزی های ارتش سوریه بدون روسیه و ایران ممکن نبود.
  
اوبر ودرین در گفتگو با  شبکه خبری فرانس 24 درباره عملیات آزاد سازی موصل گفت: قطعا عراقی ها به تنهایی توانایی انجام این کار را ندارند زیرا هم ایرانی ها، هم ترک ها ، هم آمریکایی ها در عراق نفوذ دارند و البته آمریکایی ها با توجه به حمایتشان از عملیات بازپس گیری موصل، نقش اساسی در این خصوص دارند؛ اما نقش فرانسه در عراق حاشیه ای؛ ولی با توجه به گذشته ای که فرانسه در عراق داشته قابل احترام است. تنها کاری که فرانسه می تواند درباره عراق انجام دهد ارائه پیشنهاد و نظر است.
 
وی درباره دیگر بازیگران منطقه ای نیز مدعی شد: هیچکدام از قدرت های منطقه ای نمی توانند طرح خاص خود را در منطقه پیاده کنند. نه ایران، نه ترکیه، نه اسرائیل، نه مصر و نه عربستان سعودی نمی توانند چنین کاری انجام دهند. تنها کاری که آنها می توانند انجام دهند این است که اجرای طرح های همدیگر را در منطقه با مانع مواجه کنند. بنابراین تنها یک قدرت خارجی که موضع استیلا طلبی و برتری جویی نداشته باشد می تواند در این باره و آینده سوریه ایفای نقش کند.

وی در پاسخ به سئوالی که چگونه ائتلاف مبارزه با داعش در عملیات موصل با این همه اختلاف، مواضع متناقض و تنش زیاد پابرجا مانده است، گفت: اختلافات در مبارزه با داعش آنقدر که تصور می شود زیاد نیست زیرا اگر این تنش ها و اختلافات تا این اندازه زیاد بود، این ائتلاف شکل نمی گرفت. درباره اینکه موصل و رقه باید از داعش پس گرفته شود وحدت نظر وجود دارد. به عبارت دیگر اگر اختلافات کشورهای منطقه و قدرت های جهانی خیلی زیاد بود اکنون عملیات بازپس گیری موصل آغاز نشده بود.
رئیس پیشین دستگاه دیپلماسی فرانسه در همین ارتباط گفت:
 اگر فرانسه می خواهد درباره آینده موصل پیشنهاد و نظر ارائه کند باید با ایرانی ها و ترک ها همکاری کند. 
درباره سوریه نیز فرانسه اگر کاری بخواهد انجام دهد باید با همکاری روسیه باشد و این واقعیت امروز جهان است. اینکه فکر کنید روزی روسیه، سوریه را رها خواهد کرد فکر خام خواهد بود. روسیه هرگز چنین کاری نخواهد کرد زیرا سوریه آخرین منطقه خارجی تحت اعمال نفوذ روسیه است . روسیه در سوریه پایگاه نظامی دارد. 

وی در بخش دیگر از سخنان خود درباره پیروزی های ارتش سوریه که اکنون تقریبا غرب این کشور را در اختیار دارد گفت: این پیروزی بدون روسیه و ایران ممکن نبود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار