استاندار الانبار: اوضاع سوریه بر امنیت عراق تاثیرگذار است

استاندار الانبار عراق گفت اوضاع سوریه بر تلاش های امنیتی این کشور در مبارزه با داعش تاثیر می گذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ صهیب الراوی در گفتگو با شبکه العربیه درباره ادامه مبارزه ارتش عراق با تروریست های داعش و در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است دایره نبرد ارتش عراق با داعش پس از حمله این گروه به شهر الرطبه گسترده تر شود و محدود به موصل نشود، گفت: نبرد ما با داعش در یک بخش از عراق نیست و در این نبرد محورهای مختلفی وجود دارد.

داعش یک سازمان جهانی بوده و توانسته است از منابع کشورهای مختلف استفاده کند. داعش توانست شماری از مناطق را اشغال کند و توان خود را بر اساس این امکانات طراحی کرده است.

داعش در عراق بخش های زیادی از مناطق تحت سیطره خود را از دست داده است و بیشتر مناطقی که در استان الانبار در سیطره داعش بود توسط نیروهای امنیتی عراق آزاد شده است.

داعش تنها در اراضی عراق حضور ندارد و تنها از منابع تحت اشغال خود در این کشور استفاده نمی کند بلکه حجم اساسی این گروه در سوریه است. یکی از مشکلات نیروهای امنیتی عراق این است که مرزهای سوریه و عراق تحت کنترل نیست.

وی افزود: دو کشور بیش از ششصد کیلومتر مرز مشترک دارند و حفظ امنیت این مرزها به تلاش های گسترده بین المللی وابسته است و دولت و نیروهای امنیتی عراق به تنهایی در این زمینه مسئول نیستند. باید حفظ این مرزها به صورت مشترک باشد. همان طور که مرزهای عراق با عربستان سعودی و اردن به صورت مشترک تحت مراقبت قرار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مبارزه نیروهای عراقی با عناصر داعش در الرطبه بر عملیات این نیروها در موصل تاثیر گذار است،گفت: اوضاع سوریه به لحاظ امنیتی بر عراق تاثیرگذار است. همه کمک های داعش از اراضی سوریه تامین می شود. عناصر داعش از چند محور به شهر الرطبه حمله کردند. ما به حمله احتمالی عناصر داعش به دیگر نقاط عراق توجه داریم.

مقابله با شبکه های پنهانی داعش از موضوعات مورد توجه نیروهای امنیتی عراق است. درخواست ما از شهروندان عراقی و مناطقی که از جنایات داعش آسیب دیدند این است که گزارش های خود را در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهند.

همکاری مردم با نیروهای امنیتی بزرگ ترین تضمین برای جلوگیری از شبکه های پنهانی تروریستی در شهرهای مختلف است. این شبکه ها در مناطق آزاد شده از مهم ترین چالش های نیروهای امنیتی هستند.

نیروهای ارتش، سازمان مبارزه با تروریسم و پلیس فدرال عراق پیروزی های زیادی علیه داعش داشتند و توانستند بیشتر نقاط تحت اشغال این گروه را آزاد کنند.

یکی از مشکلات امنیتی ما در عراق به اوضاع سوریه مرتبط است. در این کشور مشکلات امنیتی، سیاسی و اجتماعی بزرگی وجود دارد و دولت عراق نمی تواند به صورت سازمان یافته با طرف مشخصی در سوریه تعامل داشته باشد.

دولت عراق با همه نهادهای امنیتی به مبارزه با تروریسم ادامه می دهد و از حمایت و مشروعیت بین المللی برخودار است ولی چنین وضعی در سوریه وجود ندارد و این وضع سوریه بر اوضاع عراق تاثیرگذار است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار