دبیر علمی نشست خبری هفته تصویرگری:

تصویرگری تنها در ادبیات داستانی نیست

دانشگاه‌های ما در اکثر رشته‌ها ناکارآمد هستند و انجمن تصویرگری هدفش یادآوری و فضاسازی حرفه‌ای برای جامعه مخاطبان است.

تصویرگری تنها در ادبیات داستانی نیست
به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری هفته تصویرگری در خانه هنرمندان ایران با حضور کمال طباطبایی مدیرعامل انجمن تصویرگران ایران و کیانوش غنی‌پور دبیر علمی این رویداد برگزار شد.

در ابتدای این نشست غنی‌پور در خصوص شکل‌گیری فعالیت‌های این چنینی انجمن تصویرگران ایران عنوان کرد: از سال 85 نمایشگاهی با عنوان «ما تصویرگر هستیم» با تمرکز بر روی فضای حرفه‌ای تصویرگری برگزار می‌شد و امسال تصمیم گرفتیم، هفته تصویرگری را پربارتر از همیشه اجرا کردیم.

وی افزود: امسال ما در سراسر خانه هنرمندان ایران برنامه داریم. برنامه‌هایی شامل هفت نمایشگاه، چهار نشست، دو گردهمایی در افتتاحیه و اختتامیه و اکران دو فیلم.

وی تصریح کرد: در این سری از این رویداد 148 اثر از 148 هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود و در بخش دیگری نیز نمایشگاهی از آثار پرویز کلانتری با عنوان «کلانتری که تصویرگر بود»، برگزار می‌شود.

همچنین در کنار مجموعه «ما تصویرگر هستیم» که به سالانه اعضای انجمن تعلق دارد، نمایشگاه دیگری با عنوان جهان دیزاین و جهان افسون برگزار می‌شود که در این مجموعه شرایط جدیدی که برای تصویرگری در این روزها ایجاد شده است، نمایش داده می‌شود. همچنین در راستای نمایش این جهان تازه مجموعه فانتزی دیگری نیز در معرض نمایش قرار داده می‌شود.

غنی‌پور اظهار داشت: در کنار برگزاری این نمایشگاه‌ها یکی از اهداف مهم ما معرفی بازارهای کار و شاخه‌های دیگر تصویرگری است و ما در این راستا در تلاشیم تا تمرکز تصویرگران را از روی تصویرگری کتاب به حوزه‌های دیگری چون تصویرگری بسته‌بندی و ... معطوف کنیم.

وی ادامه داد: رویداد مهم این دوره از صفحه تصویرگری با اهدای نشان آبان به چهار نفر در شاخه‌های مختلف این رشته است. این نشان به کسانی داده می‌شود که در گرایش‌های گوناگون تصویرگری زمینه ارتقا را فراهم کرده‌اند.

غنی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص اکران فیلم در طی این رویداد گفت: فیلم «چ» و «بادیگارد» به جهت استوریوبوردهایی که کاملا مطابق اصول تصویرگری است، در این هفته نمایش داده می‌شود.

وی با اشاره به فضای آموزشی موجود برای رشته تصویرگری و اقدامات انجمن در این راستا عنوان کرد: دانشگاه‌های ما در اکثر رشته‌ها ناکارآمد هستند و انجمن در کنار آنها هدفش یادآوری و فضاسازی حرفه‌ای  برای جامعه مخاطبان است و در همین راستا قرار است کلاس‌های تخصصی را نیز برگزار کند.

دبیر علمی هفته تصویرگری در پایان یادآور شد: در روز اختتامیه این رویداد انجمن به ده نفر عضویت افتخاری می‌دهد و اتفاق دیگری که در طی هفته تصویرگری با شعار آداب حرفه‌ای پیمان مشترک رخ می‌دهد، اعلام یک روز با عنوان روز تصویرگری است تا به این وسیله در سال‌های آتی نیز این روز رسما با این عنوان نامگذاری شود.

در ادامه این نشست کمال طباطبایی مدیر عامل انجمن تصویرگران ایران در خصوص این رویداد عنوان کرد: همان طور که به آن اشاره شد یکی از اتفاقاتی که امیدواریم امسال رقم بخورد، تعیین یک روز به عنوان روز تصویرگری است و در کنار آن ما امیدواریم تا بتوانیم با این حرکت گامی را برای حمایت و معرفی هر چه بیشتر رشته تصویرگری که گاهی مغفول‌تر از رشته‌های دیگر هنری است، برداریم.

وی افزود: فضاهای بسیاری برای تصویرگری وجود دارد. فضاهایی که هنرمندان زیادی در آنجا فعالیت می‌کنند؛ ولی چون ما به تصویرگری در حوزه ادبیات داستانی عادت کرده‌ایم، آنها را نمی‌شناسیم. تلاشمان این است که حرکتی را برای توسعه فعالیت‌های این هنرمندان انجام دهیم.

وی در خصوص ایجاد موزه تصویرگری که از سال‌ها پیش موضوع آن مطرح شده بود، گفت: ما صحبت‌هایی را برای ایجاد موزه با شهرداری کرده‌ایم و قول آن توسط قالیباف داده شده است و ما نیز در تلاشیم تا هرچه سریع‌تر به این صحبت‌ها جامه عمل بپوشانیم.

مدیر عامل انجمن تصویرگران ایران خاطرنشان کرد: تلاش ما این است تا با برگزاری چنین برنامه‌هایی بتوانیم هنر تصویرگری کشورمان را نه تنها به مخاطبان داخلی بلکه در جهان معرفی کنیم.

گفتنی است؛ آیین افتتاحیه هفته تصویرگری جمعه هفتم آبان در سالن استاد ممیز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و پس از آن مراسم اختتامیه در روز جمعه 14آبان ماه اجرا خواهد شد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار