شماری از نویسندگان افغانستانی با انتقاد از عملکرد وزارت معارف در برابر ادبیات کودک می‌گویند: در دهه‌های اخیر کار در زمینۀ ادبیات کودک بسیار کم‌رنگ بوده‌ است.

ادبیات کودک، یکی‌از بخش‌های فراموش‌شده در یک دهۀ اخیربه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شماری از نویسندگان افغانستانی وزارت معارف این کشور را به بی‌پروایی در برابر ادبیات کودک متهم می‌سازند و می‌گویند که در بیش‌ از یک دهۀ اخیر کار در زمینۀ ادبیات کودک بسیار کم‌رنگ بوده‌اند.

این نویسنده‌گان کم‌رنگ‌بودنِ فرهنگِ کتابخوانی و نیز بی‌پروایی‌ها را در برابر آموزش و پرورش کودکان انتقاد می‌کنند.

محمدفاضل شریفی، عضو اکادمی علوم، می‌گوید: «در نصاب درسی ما از دهۀ ۳۰ و ۴۰ تا حال، متأسفانه همان دید کلاسیکی که در زمینۀ ادبیات کودک وجود داشته، همان دید تعقیب شده‌است.»

اما مجیب مهرداد، سخنگوی وزارت معارف از تلاش‌ها برای اصلاح نصاب درسی برای کودکان سخن می‌گوید.

آقای مهرداد می‌گوید: «وزارت معارف در هرسه سال یکبار نصاب درسی را بازنگری می‌کند. منتها ما برنامه داریم که نصاب معارف افغانستان را یکبار به صورت بنیادی‌تر بازنگری کنیم. یعنی تعییرات اساسی بیاید.»

در همین حال، نهادهای پشتیبان کودکان از پخش ۱۶۰ عنوان کتاب ویژه کودکان در ۱۱ ولایت کشور خبر می‌دهند.

بهیرالله ویار، مشاور ملی آموزش و پرورش سازمان حمایت از کودکان، می‌گوید: «به تازگی پروژه‌یی را زیر نام "بیایید برای کودکان افغانستان بنویسیم" به راه انداخته‌ایم. در این پروژه به نویسندگان افغانستان، در داخل و بیرون کشور، زمینه برابر شد تا آنان برای کودکان بنویسند و نوشته‌های شان در تیراژ بلند از سوی مؤسسه چاپ شود و برای کودکان به گونۀ رایگان داده شود.»

این در حالی‌است که از میان ۱۴.۵ میلیون کودک در افغانستان تنها ۹ میلیون آنان به آموزش دست‌رسی دارند. شمار بزرگی از این کودکان در جاده‌ها به کار‌های سخت می‌پردازند.

عبدالفتاح احمدزی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی، می‌گوید: «۵.۵ میلیون کودکانی که در معرض خطر قرار داشتند ۳میلیون آن را دولت افغانستان با همکاری مؤسسه‌ها از خطر نجات داده‌است.»

طلوع‌نیوز نوشت: اکنون حدود ۱۹۱ نهاد در بخش پشتیبانی از کودکان در افغانستان کار می‌کنند؛ اما هنوز هم آمار کودکانِ کارگر بالاتر از یک میلیون است و وزارت کار و امور اجتماعی نیز ناکارآیی شماری از این نهاد‌ها را تأیید می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار