عبدالقهار عاصی شاعر اهل سنت افغانستانی غزلی خواندنی در وصف حماسه کربلا به ویژه حضرت امام حسین(ع) سروده که نشان از ارادت وی به خاندان پیامبر گرامی اسلام(ص) دارد.

غزل شاعر اهل سنت افغانستان در وصف امام حسین(عبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، عبدالقهار عاصی از مطرح‌ترین شعرای معاصر افغانستان، غزلی خواندنی در وصف حماسه کربلا به ویژه سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(علیه السلام) سروده است که توجه هر صاحب نظری را به خود جلب می‌کند.

عبدالقهار عاصی در سال 1335 خورشیدی در روستای «ملیمه» در ولایت «پنجشیر» افغانستان به دنیا آمد و در روز ششم مهر/میزان 1373 در اوج جنگ‌های داخلی افغانستان، بر اثر اصابت موشک به خانه‌اش در کابل به شهادت رسید.

با شهادت وی شعر افغانستان یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین شخصیت‌های خود را از دست داد.

این شاعر افغانستانی در سال 1359 وارد دانشگاه کابل شد و 4 سال بعد در رشته کشاورزی موفق به دریافت لیسانس از این دانشگاه شد.

وی از اعضای انجمن نویسندگان افغانستان در دهه شصت خورشیدی و اوایل دهه هفتاد بود، عاصی تنها یک سال پس از ازدواج و در سن 38 سالگی در کابل کشته شد.

از این شاعر توانای افغانستانی آثار منظوم بسیاری تاکنون منتشر شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کتاب‌های«مقامه گل سوری»، «لالایی برای ملیمه»، «دیوان عاشقانه باغ»، «غزل من و غم من»، «تنها ولی همیشه»، «از جزیره خون» و «از آتش از بریشم» اشاره کرد.

کلیات قهار عاصی نیز در سال‌های گذشته منتشر شده بود و به تازگی نیز دیوانی کاملی از آثار وی به کوشش احمد معروف کبیری، در ایران منتشر شده است.

«آغاز یک پایان» نیز عنوان کتابی از یادداشت‌ها و خاطرات پراکنده عاصی، از دوره سقوط حکومت کابل به دست مجاهدین و جنگ‌های داخلی افغانستان است که به کوشش «محمدحسین جعفریان» شاعر و مستندساز کشورمان منتشر شده است.

این کتاب در سال 1373 پس از شهادت قهار عاصی توسط انتشارات «حوزه هنری واحد دفتر ادبیات و هنر مقاومت» و با همکاری «دفتر هنر ادبیات افغانستان»، در تهران منتشر شد.

فارس نوشت: قهار عاصی، چند ماه پیش از شهادت خود سفری به ایران داشت و با شاعران و نویسندگان کشورمان و نیز شاعران هموطن خود در ایران از نزدیک آشنا شد. 

غزل «خون امام ما» از عبدالقهارعاصی در توصیف امام حسین(علیه السلام) است که در یکی از آخرین مجموعه‌های شعر او با نام «از آتش از بریشم» که در سال 1374 خورشیدی در آلمان منتشر شده است، نشان از ارادت وی به خاندان پیامبر را نشان می‌دهد.

«خون امام ما»

تا ریخت خون مرد به دامان کربلا

سجاده شد زمین بیابان کربلا

بر مسلمین طلیعه نو باز شد زحق

در رهگذار تشنه میدان کربلا

خون پیمبر است که گلگونه کرده است

خاک سیاه و خار مغیلان کربلا

الگوی زندگی است برای مقاومت

طرح قیام آل مسلمان کربلا

دست یزیدیان چه تواند کند به خلق

خون امام ماست نگهبان کربلا

آنک حضور شمر که بر باد می‌شود

در پیشگاه سید و سلطان کربلا

تاریخ را علامت فجر شکفتن است

هنگامه قیامت و توفان کربلا

پا در رکاب باد چه می‌بندی ای رقیق

پر باز کن به دولت ایمان کربلا

آزادگی است آنچه که تسجیل می‌شود

بر برگ برگ دفتر و دیوان کربلا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.