تحلیلگر عراقی: اردوغان می‌خواهد سلطان منطقه باشد

رئیس مرکز مطالعات راهبردی عراق تاکید کرد هدف واقعی ترکیه از مداخله در عراق و سوریه آن است که اردوغان می‌خواهد به سلطان جدید منطقه تبدیل شود.

تحلیلگر عراقی: اردوغان می‌خواهد سلطان جدید منطقه باشد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "واثق سالم الهاشمی"، رئیس مرکز مطالعات راهبردی در بغداد، تاکید کرد: هدف واقعی دولت ترکیه از مداخله در عراق و سوریه آن است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور می خواهد به سلطان جدید منطقه تبدیل شود. 

واثق سالم الهاشمی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره سخنان امروز بینالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه و انتقاد او از دولت عراق گفت: دولت ترکیه همچنان به دنبال اعمال فشار بر بغداد است و پذیرفتن خواست دولت عراق برای خروج از خاک این کشور را نمی پذیرد. اهداف ترکیه در تلاش برای حمایت از داعش و حفظ موجودیت آن روشن است. آنکارا قصد دارد بخش هایی از استان نینوا را پس از آزادسازی این استان به ترکیه ملحق کند. دولت ترکیه به دنبال تجزیه عراق است. سخنان اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا درباره موافقت با مشارکت ترکیه در نبرد موصل هم بخشی از اعمال فشار بر بغداد است. اطلاعات من نشان می دهد که اشتون کارتر تهدید کرده است اگر حیدر العبادی مشارکت ترکیه را نپذیرد، ائتلاف بین المللی حمایت نظامی از عملیات موصل را متوقف خواهد کرد. العبادی در شرایط دشواری قرار دارد. 

الهاشمی افزود: فرماندهان بسیج مردمی در نشست خود در خانه مقتدا صدر بر حمایت از حیدر العبادی تاکید کردند و این نیروها بدون دستور او به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح، وارد موصل نخواهند شد. ترکیه در سایه طمع ورزیهای خود امروز به دشمنی برای ملت عراق تبدیل شده است. رجب طیب اردوغان هوشمندانه بازی می کند و می خواهد از کشمکش روسی- آمریکایی به نفع خود استفاده کند. طرح جایگزینی که اردوغان از آن سخن می گفت، شاید حملاتی است که روز گذشته در کرکوک رخ داد. ارتش ترکیه به بسیج نیروهایش در مرزهای عراق ادامه می دهد. موضع کارتر نشان می دهد آمریکا نمی خواهد همکاری ترکیه را از دست بدهد و به دنبال آن است که مانع متحد شدن ترکیه با روسیه شود. آنکارا برای واشینگتن بازیگر مهمی در منطقه است. آمریکا به همین علت با اعمال فشار بر دولت عراق تلاش می کند آن را به پذیرفتن نقش ترکیه در نبرد موصل وادار کند. برای العبادی دشوار خواهد بود که در شرایط فعلی، از حمایت های ائتلاف بین المللی چشم پوشی کند. عراق در سایه شرایط وخیم اقتصادی خود به کمک های بیشتری نیاز دارد. اما در هر صورت العبادی نخواهد توانست مشارکت ترکیه را بپذیرد. اگر اوباما در آخرین هفته های ریاست جمهوری خود حمایت ترکیه از آمریکا را از دست بدهد، در داخل این کشور با انتقادات گسترده ای روبرو خواهد شد. بسیج مردمی عراق و مردم عراق مشارکت ترکیه در نبرد موصل را نمی پذیرند و العبادی اگر با خواست آمریکا موافقت کند، حمایت بسیج مردمی و ملت عراق را از دست خواهد داد. 

وی خاطر نشان کرد: همه احزاب کرد در عراق و همه احزاب سنی به جز فراکسیون اثیل النجیفی و ائتلاف ملی عراق به طورکامل مخالف مشارکت ترکیه در نبرد موصل هستند. نمایندگان مجلس عراق با اجماع آرای خود ضد حضور ترکیه در شمال عراق رای دادند. شبکه های مختلف تلویزیونی در عراق درباره مخالفت با ایفای نقش ترکیه در این عملیات توافق نظر دارند. آمریکا یک موسسه خیریه نیست که انتظار داشته باشیم رایگان از عراق حمایت کند. واشینگتن به دنبال منافع خود است. رویای اردوغان آن است که امپراتوری عثمانی را احیا کند و می خواهد سلطان جدید در منطقه باشد. اردوغان حتی به دنبال اعمال نفوذ در مناطقی از یونان، بلغارستان، عراق، مصر و سوریه است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار