حیدر العبادی: مخالف ایفای نقش ترکیه در عملیات موصل هستیم

نخست‌وزیر عراق بار دیگر بر مخالفت کشورش با ایفای نقش ترکیه در عملیات آزادسازی موصل تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در پی سفر اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا به بغداد تاکید کرد دولت عراق مخالف ایفای نقش ترکیه در نبرد موصل است.

وزیر دفاع آمریکا که امروز شنبه برای دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق درباره عملیات آزادسازی موصل وارد بغداد شد، تصریح کرد:" پس از آزادسازی موصل کار زیادی برای بازسازی و تثبیت اوضاع در این شهر لازم است. بسیار مهم است که تلاش‌ها در این زمینه ( بازسازی، تثبیت اوضاع و اداره موصل پس از آزادسازی) از اقداماتی که در عرصه نظامی صورت می گیرد، عقب نباشد."

نخست وزیر عراق یکشنبه شب از آغاز عملیات آزادسازی موصل از چنگ تروریستهای داعش خبر داد. موصل که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می شود از تابستان سال 2014 به اشغال داعش درآمد. 

وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با مقامات عراق تلاش خواهد کرد شرایط توافق میان آنکارا و بغداد را درباره مشارکت نیروهای نظامی ترکیه در عملیات آزادسازی موصل فراهم کند. در حال حاضر دولت عراق با مشارکت نظامیان ترکیه در این عملیات مخالفت می ورزد و همین مسئله تنشهایی را در روابط دو همسایه به وجود آورده است.

وزیر دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرده بود یک توافق اولیه میان عراق و ترکیه در این زمینه حاصل شده است اما لازم است که شرایط عملی مربوط به آن مشخص شود.

آمریکا در حال حاضر بیش از چهار هزار و 800 نیروی نظامی در عراق دارد. نظامیان آمریکایی در عراق به ارتش و پلیس این کشور حمایت های تدارکاتی و مستشاری می کنند و در درگیریها و نبردها به جز در برخی موارد استثنایی مشارکت مستقیم ندارند. یک نیروی نظامی آمریکا هفته گذشته بر اثر انفجار یک بمب دست ساز در شمال شرقی موصل کشته شد. 

ارتش عراق که از حمایت ائتلاف بین المللی ضدداعش به فرماندهی آمریکا برخوردار است، از دوشنبه پیش عملیات گسترده ای را بر ضد داعش آغاز کرده است تا این گروه را از موصل بیرون براند.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار