عربستان سعودی میزبان مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان

منابع آگاه در ارگ ریاست جمهوری افغانستان از میزبانی عربستان در گفتگوهای صلح دولت افغانستان با گروه طالبان در آینده نزدیک خبردادند.

عربستان سعودی میزبان مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، که این مذاکرات با حضور مقامات ارشدی از دولت افغانستان به شمول محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و معصوم استانکزی رئیس اداره امنیت ملی و مقامات ارشد طالبان به شمول رئیس شورای رهبری کویته طالبان و رئیس دفتر سیاسی قطر طالبان برگزار خواهد شد.

این منابع آگاه گفته‌اند که رهبران طالبان هم اکنون بسیار علاقمند به از سرگیری مذاکرات صلح هستند، زیرا با بحران مشروعیت مواجه هستند.

یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهوری گفت: رهبران طالبان اظهار تمایل برای از سرگیری مذاکرات صلح کرده اند. دولت افغانستان نیز با این رهبران طالبان برای صلح گفتگو می کند.

این گفته ها در حالی مطرح می شود، که چندی پیش روزنامه انگلیسی گاردین مدعی شد که دولت افغانستان و گروه طالبان از دو ماه پیش تاکنون دو مرتبه مذاکرات پنهانی در شهر دوحه پایتخت قطر با یکدیگر داشته اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه اما این مذاکرات را رد کرد.

در همین حال اما، مقامات کشورهای افغانستان، پاکستان و گروه طالبان امروز (شنبه) اعلام کردند که مذاکرات پنهانی میان دولت افغانستان و سران این گروه برگزار شده است، و هم اکنون نیز یک هیات ۳ نفره از طالبان به پاکستان سفر کرده اند تا پیشرفت های این مذاکرات پنهانی را با مقامات پاکستانی به اشتراک بگذارند.

گفتنی است که پاکستان همواره روابط خوبی با گروه طالبان حفظ کرده است؛ این کشور هم در زمان رویش گروه طالبان و هم پس از سال ۲۰۰۱ با این گروه رابطه داشته است و از آنها حمایت کرده است.

پاکستان در مذاکرات پنهانی شهر دوحه میان دولت افغانستان و سران طالبان اما حضور نداشت.

در همین حال اما، یک مقام غربی که خواست نامش فاش نشود می گوید که سفر این هیات طالبان به پاکستان، به مذاکرات پنهانی این گروه با دولت افغانستان مربوط نمی شود.

به گفته وی، پاکستان درصدد است تا رهبری مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان را بر عهده بگیرد تا از زیر فشارهای آمریکا، چین و بین المللی فرار کند و در انزوای بین المللی قرار نگیرد.

رها نوشت: بسیاری از کشورها به شمول برخی مقامات ارشد آمریکایی اعلام کرده اند که پاکستان باید به عنوان یک کشور حامی تروریزم اعلام گردد و روابط دیپلماتیک و کمک ها به این کشور مورد بازنگری قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار