کاوشگر «شیاپارلی» آژانس فضایی اروپا امروز برروی سیاره سرخ فرود می‌آید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی، کاوشگر «شیاپارلی» طی ساعات آینده امروز (چهارشنبه) پس از یک سفر 500 میلیون کیلومتری برروی سطح مریخ فرود می‌آید.

این ربات 600 کیلوگرمی بخشی از برنامه پرهزینه آژانس فضایی اروپا (اسا) برای کاوش حیات برروی سیاره سرخ است.

فرود ربات شیاپارلی برروی سطح مریخ با مخاطرات زیادی همراه است؛ چراکه تجارب فضایی گذشته نشان می‌دهد سیاره سرخ حتی برای ربات‌ها و فضاپیماهایی که دارای پیشرفته‌ترین سخت‌افزار ممکن هستند نیز میزبان مهربانی به شمار نمی‌رود و تاکنون قریب به نیمی از ماموریت‌های فضایی در این سیاره یا پیش از رسیدن به آن با شکست مواجه شده‌اند. 

این رباتِ شش چرخ که نام خود را از «جیووانی شیاپارلی» ستاره‌شناس معروف ایتالیایی گرفته است، پس از فرود قرار است برای یافتن نشانه‌هایی از حیات احتمالی در مریخ، حفاری‌های محدودی را برروی سطح این سیاره انجام دهد.

لحظه تاریخی فرود برروی مریخ در انتظار کاوشگر آژانس فضایی اروپا
محل فرود احتمالی کاوشگر شیاپارلی برروی سطح مرخ

آژانس فضایی اتحادیه اروپا امیدوار است ربات شیاپارلی با فرود موفق خود برروی مریخ، خاطره تلخ کاوشگر بیگل -2 که در سال 2003 با موفقیت برروی سیاره سرخ فرود آمد اما لحظاتی بعد دچار سانحه شد را از اذهان پاک کند. 

ربات شیاپارلی دارای یک سپر گرمایی مطمئن، چند موتور رانشی قوی و همچنین یک چتر فرود فوق‌العاده است تا بتواند در آستانه نشستن برروی مریخ، سرعت آن را از 21 هزار کلیومتر بر ساعت هنگام خروج از جو به تقریباً صفر کیلومتر بر ساعت در هنگام فرود بر روی مریخ برساند. 

این کاوشگر در زمان فرود خود طول موج‌هایی با فرکانس فوق‌العاده بالا تولید می‌کند که یک تلسکوپ رادیویی هندی آن‌ها را دریافت و به تیم کنترل کاوشگر در آلمان منتقل خواهد کرد. چنانچه هند بتواند فرکانس شیاپارلی را تا یک ساعت پس از زمان مقرر شنود کند، این مسئله به معنی فرود ایمن آن برروی سطح مریخ است. 

به گفته مقامات آژانس فضایی اروپا، ربات شیاپارلی در صورت فرود موفق تنها به مدت چند روز یعنی تا زمانی که عمر باتری‌های آن اجازه دهد به ماموریت خود در مریخ ادامه خواهد داد؛ اما انتظار می‌رود در همین بازه زمانی کوتاه نیز با آزمایشات مختلف خود برروی سطح سیاره سرخ، یافته‌های خوبی را درمورد حیات فرازمینی در اختیار محققان قرار دهد. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار