مستند «دست‌های هگمتانه» اثر محمدرضا اصلانی فیلمساز و پژوهشگر، به تهیه‌کنندگی داوود سماواتی‌‌یار امروز در خانه هنرمندان ایران رونمايی شد.

در مراسمی از مستند «دست‌های هگمتانه» رونمايی شد
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مستند «دست‌های هگمتانه» اثر محمدرضا اصلانی فیلمساز و پژوهشگر، به تهیه‌کنندگی داوود سماواتی‌‌یار امروز در خانه هنرمندان ایران رونمايي شد.

اين مستند با حضور تهیه‌کننده داوود سماواتی‌‌یار  و کارگردان محمدرضا اصلانی، بهمن نامور مطلق (معاون صنایع دستی کشور)، محمدرضا جعفری‌جلوه (رئیس شبکه دوم سیما)، سید سلیم غفوری (مدیر شبکه مستند سیما) و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر رونمایی شد.

این مستند که با سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تهیه شده است، می‌کوشد تا با زبانی گویا و اثرگذار و به مدد بیانی تصویری و هنرمندانه، بر گذشته تاریخی و فرهنگی دیار هگمتانه (همدان) گذری تأمل برانگیز کند و مخاطب مشتاق را با دست و دل  و اندیشه و ذوق پیشینیان هنر و فرهنگ مانای این خطه بیش از پیش آشنا نماید.

«دست‌های هگمتانه» نگاه جوینده و کاشف بانویی است که دست‌هایش به درون گِلِ وجود می‌رود و از آن نقش‌ها برمی‌آورد برای جهان مدرن؛ و در دور‌دست‌های شهر چندهزار ساله همدان- این کهن ترین شهر زنده جهان - رویای آن نقش‌ها را می‌بیند که زنان و مردان هگمتانه بر سفال و فلز و سنگ و پوست طراحی کرده‌اند. و وجود خود و حضور دست‌های خویش را، برای او، برای ما و برای همه جهان گذارده اند و می گذارند تا بدانیم و باور بداریم: اشیایی که سینه به میزبانی آن نقوش گشوده‌اند، هنوز در گسترۀ نظر و نگاه ما دیده می‌شوند. و گویی خود، شاهان جهانند. و هنوز نقش‌ها و نگاره‌ها و دست‌های آفریننده آن‌ها، رمز زندگی و هستی این شهر را در خود نهفته دارد و در خود باز می‌گوید و گاه باز می‌خواند و این بار، روی سخنش با جهان آینده است، جهان اینجا و جهان آن سو.

دنیایی از رنگ و طرح و نقش و آفرینش که هشدارمان می‌دهد: بیایید این رمز، این شهر، این تاریخ و خود را، که بی تاریخ و بی اسطورۀ نقش دهندۀ خود و جوهرۀ خود، هیچ نخواهیم بود ، از گزند ناآگاهی و بی اعتنایی و بی هویتی در امان بداریم.

قبل از نمایش مستند «دست‌های هگمتانه»، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی گفت: فرهنگ ما بسیار متن محور است. شاید هم متن زده است و به فرامتن و پیرامتن توجه  نمی‌کنیم. حتی در زمینه نقد هم ضعیف هستیم. نقد ما را از تکرار خلق دور می‌کند؛ نقدها موجب رهایی ما از تکرار و پویایی متن می شود. ما به پیرامتن که به تبلیغ متن مرکزی می پردازد و گفتمان سازی می کند، کم توجهی کرده ایم.
 
وی ادامه داد: این مستند چگونگی خلق آثار صنایع دستی و میراث فرهنگی را به ما نشان می‌دهد. در این مستند دو هنر با هم سخن گفتند؛ هنر سینما درباره هنر صنایع دستی و میراث فرهنگی سخن گفته است و این بهترین شکل صحبت است.
 
وی عنوان کرد: صنایع دستی در میان همه نیازهایش نیاز به گفتمان سازی دارد و با ساخت چنین مستند هایی میتوانیم این نیاز را برطرف کنیم. مستند «دست هاي هگمتانه» روایت گونه است. در  این مستند نگاه زیبایی شناختی و مردم شناختی را مشاهده می کنیم.

در ادامه، پس از صحبت های معاون صنایع دستی مستند «دست های هگمتانه»  پخش شد.

در ادامه مراسم محمدرضا اصلانی ضمن تشکر از تماشاگران که در سکوت تحسین برانگیز فیلم را تماشا کردند،  اظهار داشت: مذاکرات برای ساخت این فیلم سه سال طول کشید و این مستند با بودجه محدودی ساخته شد.

وی ادامه داد: همکاری با عوامل  مستند « دست های هگمتانه» خیلی خوب بود.  این مستند حاصل هم اندیشی همه اعضای گروه بود، باید کار جمعی را در سینمایمان  گسترش دهیم؛ در حال حاضر  متاسفانه بیشتر بحث تجاری بودن سینما مطرح است.

در پایان سازمان میراث فرهنگی از محمدرضا اصلانی کارگردان مستند «دست های هگمتانه»، جعفری جلوه به عنوان گوینده و ناظر کیفی مستند و همچنین داوود سماواتی‌‌یار تقدیر کرد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.