گلوبال تایمز نوشت: تنش‌های اخیر میان واشینگتن و ریاض بر سر لایحه شکایت از عربستان در پرونده 11 سپتامبر، از لحاظ اقتصادی به نفع چین خواهد بود.

گلوبال تایمز: تنش‌های میان عربستان و آمریکا به نفع یوآن چین خواهد بود
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه چینی «گلوبال تایمز» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: سنای آمریکا اخیراً، وتوی «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا را درخصوص لایحه شکایت از عربستان در پرونده 11 سپتامبر، لغو کرد. این اقدام کنگره در ناکام گذاشتن وتوی اوباما که در دوران 8 ساله ریاست‌جمهوری‌اش 12 مصوبه کنگره را وتو کرده بود، تا پیش از آن سابقه نداشت.  

در ادامه گزارش آمده است: نادیده گرفتن وتوی اوباما حاکی از تیره‌تر شدن بیش از پیش روابط آمریکا و عربستان در آینده نزدیک است. بلافاصله پس از باطل شدن وتوی اوباما در سنا، کشورهای عضو «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اوپک)، درخصوص کاهش سطح تولید نفت‌خام به توافق رسیدند که از سال 2008 بی‌سابقه بوده است. روابط واشینگتن و ریاض از سوی کشورهای دیگر، به دقت رصد می‌شود. ریاض پیش‌تر تهدید کرده بود در صورت تصویب لایحه صدور مجوز به خانواده‌های خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر به شکایت از عربستان، با بیرون کشیدن دارایی‌ها و سرمایه‌های نقدی خود از آمریکا، برای وصول طلب‌هایش از این کشور خواهد کرد.   

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: بدون شک، روابط میان آمریکا و عربستان در آینده به تیرگی خواهد گرایید. با این وجود، بدلیل نفوذ نظامی و اقتصادی آمریکا در منطقه خاورمیانه، ریاض قادر نخواهد بود به طور آشکارا به خصومت با واشینگتن بپردازد. یکی از سلاح‌های عربستان در این خصوص می‌تواند عملی کردن تهدید سران سعودی درخصوص خروج بخشی از سرمایه این کشور از آمریکا باشد.

از سوی دیگر، کشورهایی از قبیل ژاپن و چین پیش از این، برای وصول طلب‌های خود از آمریکا اقدام کرده‌اند. در صورت تبعیت عربستان از این دو کشور، اقتصاد آمریکا با مشکلی جدی مواجه خواهد شد.
در ادامه گزارش آمده است: همچنین احتمال دارد ریاض تصمیم بگیرد در انجام معاملات تجاری بدنبال جایگزینی برای دلار باشد. به احتمال فراوان «یورو» نخستین گزینه پیش روی ریاض برای جایگزینی دلار است. یوآن چین نیز یکی دیگر از گزینه‌هاست. با در نظر گرفتن اینکه چین اصلی‌ترین خریدار نفت عربستان است و پس از آمریکا بزرگترین اقتصاد جهان به‌شمار می‌رود، استفاده ریاض از یوآن در معاملات تجاری، به نفع اقتصاد چین خواهد بود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار