دبیر همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشت، چالش‌ها و راهکارها گفت: در حال حاضر بیش از 7 هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شوند که خود این بحث گویای تهی شدن روستاها از منابع آب سطحی و زیر زمینی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،جهانگیر عابدی  امروز در اولین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشت، چالش‌ها و راهکارها اظهار کرد: 97.5 درصد آب موجود در جهان در اقیانوس‌ها است و از 2.5 درصد آب شیرین تقریباً 1.5 درصد به صورت یخ‌های قطبی یا پوشش برف دائمی است.

وی افزود: از حدود 1 درصد آب شیرین باقی مانده، کمتر از نیمی از آن به صورت منابع آب زیرزمینی رودخانه‌ها دریاچه‌ها و رطوبت موجود در جو برای تأمین نیاز جانداران و گیاهان موجود است.

دبیر همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشت، چالش‌ها و راهکارها تصریح کرد: آب یک نیاز ضروری برای زندگی سلامت و بهداشت و یکی از مهم‌ترین موارد مورد بحث در بین‌الملل است.

وی تأکید کرد: منابع شیرین قابل دسترس اعم از آب‌های سطحی و زیرزمینی در دهه‌های اخیر به شدت در معرض آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی قرار گرفته است به طوری که در حال حاضر حدود 750 میلیون نفر از مردم جهان به آب شرب سالم، دسترسی ندارند.

عابدی ادامه داد: مسائل مربوط به بحران و مدیریت منابع آب از دیدگاه سازمان ملل متحد پس از مشکل جمعیت به عنوان مسئله اصلی جهان شناخته شده است.

وی اضافه کرد: گزارش موسسه منابع جهانی حاکی از آن است که 33 کشور از کمبود آب در جهان رنج می‌برند، که 14 کشور از این تعداد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند و ایران نیز یکی از این کشورها است.

دبیر همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشت، چالش‌ها و راهکارها عنوان کرد: کشورهای واقع در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که 5 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، فقط به 1 درصد منابع آب تجدیدپذیر دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه تقاضا برای آب افزایش یافته و به دنبال آن عرضه آب نیز کاهش یافته، خاطرنشان کرد: این اتفاق به طوری افتاده است که به برداشت بیش از حد ظرفیت تحمل منابع منجر شده تا در بخش آب‌های زیر زمینی این مسئله به تدریج به کاهش ذخایر، فرو نشست زمین و از دست دادن آبخوان‌ها منجر خواهد شد.

عابدی اظهار کرد: گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از 7 هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شوند که خود این بحث گویای تهی شدن روستاها از منابع آب سطحی و زیر زمینی است.

وی تصریح کرد: مجموعه فعالیت‌های انجام شده تا به امروز برای برقراری تعادل بین منابع و مصارف آب را می‌توان در حوزه «مهندسی منابع آب» گروه‌بندی کرد که تمرکز آن به روی عرضه آب است.

دبیر همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشت، چالش‌ها و راهکارها ادامه داد: این فعالیت‌ها شامل توسعه سدها و شبکه‌های اتصال آب، تصفیه فاضلاب و بازیافت پساب هستند اما مؤلفه دیگر معادله عرضه و تقاضای آب است.

وی تأکید کرد: جنبه‌های مختلف مدیریت تقاضا و مصرف آب و به زبان دیگر رفتار مصرف کنندگان است که می‌توان آن را در حوزه «مدیریت منابع آب» گرو‌بندی کرد.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.