سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد نیروهای نظامی کشورش تا زمان پیروزی ارتش عراق در عملیات آزادسازی موصل، از این عملیات حمایت خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امشب در جمع خبرنگاران از حمایت کامل ارتش کشورش از نیروهای عراقی در عملیات آزادسازی موصل خبر داد.

با توجه به شروع عملیات آزادسازی موصل در عراق، بیشتر سوالات امشب حول محور این رویداد بود، رویدادی که جنگنده‌های آمریکایی به عنوان پشتیبان و کماندوهای پنتاگون به عنوان مستشار در آن حضور دارند.

سخنگو ابتدا گفت: نبرد موصل، نبردی سخت و طولانی خواهد بود و دولت آمریکا تا پایان این عملیات، از دولت عراق حمایت خواهد کرد.

تونر در پاسخ یکی از خبرنگاران که پرسید آیا سربازان ایرانی در این نبرد دوشادوش سربازان عراقی می جنگند؟ افزود: نمی‌دانم، به پنتاگون مراجعه کنید.

در ادامه، سوالات به اصرار ترکیه بر حضور در عملیات موصل به رغم مخالفت دولت مرکزی عراق معطوف شد.

حضور سربازان متجاوز ترکیه در پایگاه نظامی «بعشیقه» در شمال عراق و تهدید «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به لزوم حضور آنها در عملیات موصل، حساسیت‌ها را در عراق برانگیخته است.

ظهر عاشورای امسال بود که لشکر بدر عراق بیانیه‌ای داد و تهدید کرد اگر سربازان ترکیه با پای خود به کشورشان بازنگردند، اجسادشان روانه خانه خواهد شد.

مارک تونر در این خصوص ابتدا موضع قدیمی و خنثی واشینگتن را تکرار کرد و گفت: هرگونه عملیات نظامی خارجی در عراق باید با موافقت دولت مرکزی عراق باشد.

یکی از خبرنگاران پرسید: اگر ارتش ترکیه راهی موصل شود، باز هم همین موضع را دارید؟ تونر سپس لحنی جدید را به موضع واشینگتن در این خصوص اضافه کرد و این گونه پاسخ داد: ما می‌دانیم که ترکیه در شمال عراق یک برنامه آموزشی دارد. نحوه تعامل ترکیه با دولت عراق در صورت حمله به موصل چیزی است که دولت ترکیه کاملاً توانایی مذاکره و هماهنگی با دولت مرکزی عراق در خصوص آن را دارد.

خبرنگار اصرار کرد که موضع آمریکا در صورت رویارویی ارتش عراق با ارتش ترکیه در موصل را بداند.

تونر گفت: آن هنگام از هر دو دولت خواهیم خواست که نگاهشان به دشمن مشترکشان باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار