مدیر زراعت جهاد کشاورزی ایلام گفت: ایلام در رتبه ششم تولید محصول دانه روغنی کلزا در کشور قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، حشمت زرین جوب گفت: با توجه به سیاست های کلان کشور و نیاز شدید تأمین روغن مصرفی، توسعه کشت کلزا در استان ایلام در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر با آغاز فصل کاشت ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دهلران به زیر کشت کلزا رفته است و در مجموع امسال پنج هزار هکتار از اراضی زراعی این استان به کشت این دانه روغنی اختصاص یافته است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: شهرستان های دهلران، آبدانان، دره شهر و مهران بالاترین سطح زیر کشت کلزا را دارند و متولی خرید این محصول شرکت توسعهکشت دانه روغنی است.
وی افزود: یکی دیگر از فواید کشت دانه کلزا بهره مندی زنبورداران از این مزارع است به گونه ای که در هر یک هکتار از اراضی کشت شده کلزا تا پنج کندوی زنبور عسل می توانند از شهد گل های این مزارع استفاده کنند.

زرین جوب تصریح کرد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی و آب و هوایی در سال زراعی جاری، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا در استان برداشت شود.

وی اضافه کرد: مبلغ ۲۵ میلیون ریال تسهیلات به ازای هر هکتار با نرخ سود ۱۲ درصد به کشاورزان برای تولید کلزا پرداخت شده و همچنین برای سهولت در امر کاشت بذر دستگاه کارنده با پرداخت ۵۰ درصد یارانه از سوی دولت و ۵۰ درصد پرداخت تسهیلات با سود بانکی ۱۲ درصد به کلزاکاران در اختیار کشاروزان قرار گرفته است.

استان ایلام در چند سال اخیر به عنوان یکی از قطب های مهم کشت دانه روغنی کلزا در کشور تبدیل شده است.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.