دبیر علمی کنگره بیماری‌های کودکان گفت: در چند ماه آینده در نوزادان تازه متولد شده به جای ۳ بیماری، ۶۰ بیماری با یک قطره خون غربالگری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛علی ربانی دبیر علمی کنگره در نشست خبری بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماری کودکان که صبح امروز در مرکز طبی کودکان برگزار شد،گفت: در کشور انجمن‌های زیادی همچون تالاسمی، دیابت،‌هپاتیت و غیره فعالیت دارند و ما نیز باید به شناسایی چالش‌های کودکان بپردازیم. 

ربانی گفت: یکی از وظایف مرکز طبی کودکان اعلام چالش‌های طب کودکان به وزارت بهداشت است که بیماری‌ متابولیک شامل یکی از این چالش‌ها می‌شود.

وی افزود: در گذشته بیماری‌ عفونی علت بیشتر مرگ و میرها بوده است ولی اکنون بیماری‌های ژنتیک معضل ایجاد کرده است. تشخیص دیرهنگام این بیماری‌ها هزینه زیادی بر کشور تحمیل می‌کند و مدیریت آنها را سخت می‌نماید.

ربانی با اعلام این خبر که در مرکز طبی کودکان در حال آماده‌سازی مرکز متابولیک ایران هستیم، گفت: این طرح قرار است به صورت پایلوت انجام شده و پس از آن در کشور فراگیر شود. در این طرح با گرفتن یک قطره خون از نوزاد تازه متولد شده، 60 بیماری تشخیص داده می‌شود.

دبیر علمی کنگره بیماری‌های کودکان اضافه کرد: وزارت بهداشت علاقمند است به دلیل هزینه سنگین این طرح آن را با مشارکت بیمه‌ها و مردم انجام دهد. در طرح پایلوت مرکز متابولیک، وزارتخانه نمونه‌ها را انتخاب کرده و برای غربالگری به بیمارستان می‌فرستد.

ربانی بیان کرد: مرکز طبی کودکان جزء بیمارستان‌های لول 4 کشور است به همین دلیل در این مرکز بیماری‌های پیچیده‌تری که از بیمارستان‌های لول پایین‌تر به اینجا ارجاع داده می‌شوند همین موضوع سبب شده ظرفیت تخت‌های ما تکمیل باشد و ما پیگیری این موضوع هستیم که جایی را به عنوان شعبه دوم مرکز طبی کودکان احداث کنیم اما متاسفانه با وجود بازدیدهای مختلف مدیران تاکنون این فرصت داده نشده است.

ربانی گفت: بیمارستان‌های لول 4 یعنی باید خدمات با کیفیت‌تر و مطلوب‌تری را ارائه دهند و به طور مثال نباید خدمتی که از ICU بیمارستان لول یک داده می‌شود با خدمت ICU بیمارستان لول 4 یکسان باشد.

اسکانی برای همراهان بیماران
در ادامه مراسمرضا شروین بدو رییس بیمارستان مرکز طبی کودکان با اشاره به نیاز ایجاد محل اسکان در بیمارستان گفت: به دلیل اینکه تعداد زیادی از بیماران ما شهرستانی هستند و جهت رفاه حال همراهان با همکاری شهرداری مراکزی جهت اسکان خانواده بیماران احداث شده است که البته مادران کودکان بیمار تا آخرین روز بستری در کنار فرزندانشان هستند.

رئیس بیمارستان طبی کودکان درباره اختلالات تکامل کودکان بیان کرد:‌ تکامل طبیعی کودکان دارای اهمیت است و از نظر تکامل نیز باید پایش شوند و غربالگری بیماری کودکان نیز قبل از تولد تشخیص داده شود. 

وی درباره طب نوزادان ابراز داشت: موضوع طب نوزادان از اهمیت بالایی برخوردار است و در آن سخنرانان به مباحثی درباره نوزاد سالم، بیماری های رایج نوزادان، اختلالات نوزادان نارس پرداخته می شود. 

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان بیان کرد: بحث درباره پزشکان عمومی و پزشکان خانواده و کودکان،‌ تغذیه کودکان (شیر مادر) اختلالات گوارشی،‌ تنفسی، ایمنی کودکان، جراحی اطفال، گوش و حلق و بینی،‌ بیماری صرع، رادیولوژی کودکان، اختلالات قلبی و بیماری‌های مختص کودکان از محوریت‌های بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماری کودکان است. 

وی با اشاره به ارسال مقالات علمی و پزشکی به این همایش ابراز داشت به دلیل حجم زیاد مقالات شرکت کنندگان تعداد 130 عنوان از این مقالات را به صورت پوستر ارائه خواهیم داد.

بدو با بیان اینکه بیمارستان کودکان از 4 سطح تشکیل شده عنوان کرد: بیمارستان‌های شهر تهران سطح 1، شهرستان‌ها سطح 2، مراکز استان‌ها سطح 3 و مراکز فوق تخصصی کشور که شامل بیماران نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی و خاص هستند جزء‌ سطح 4 قرار دارند. 

وی بیان کرد: بیمارستان مرکز طبی کودکان از 115 عضو هیئت علمی تشکیل شده است که به بیماران خاص خدمات رسانی می‌کند و حداکثر زمان بستری بیماران در این مرکز 5 روز است.

در ادامه این نشست تهمینه ناجی مدیر پرستاری مرکز طبی کودکان با اشاره به موضوع مراقبت کودک در منزل گفت: ‌جهت کاهش مدت بستری بیمار در بیمارستان آموزش‌های لازم در خصوص نگهداری بیمار در منزل به خانواده‌ها و بیمار ارائه می‌شود. 

وی درباره این آموزش ها عنوان کرد: با توجه به نیاز جامعه درمان و مراقبتبیمار را از زمان بستری بیمار تا زمان بهبود به خانواده ها و خود بیمار آموزش داده می شود طوربکه آزمون و خطایی اگر قرار است انجام شود در همین مکان تصحیح شود.

وی درباره مصرف داروها بیان کرد: درباره مصارف دارو ها و عوارض ناشی از آنان به بیمار و خانواده اش آگاهی می دهیم.

وی با بیان اینکه در این همایش به بحث درمان بیمار ارائه می‌شود اذعان داشت: آموزش به خانواده درباره مباحث شیمی‌درمانی ، جراحی نوزادان و کودکان و تغذیه شیر مادر کمرنگ شده است. 

مدیر پرستاری مرکز طبی کودکان ادامه داد:مرکز طبی سلول‌های بنیادی حدود 2 ماه در بیمارستان شکل گیری شده که بیماران زیادی جهت این سلول ها ثبت نام کرده‌اند.

درباره چهاردهمین همایش ملی پرستاری بیان کرد: این همایش اولین همایش در سطح بین المللی پرستاری است که تا به امروز مورد استقبال شرکت کنندگان خارجی قرار گرفته است. 

ناجی افزود: 120 مقاله به این همایش ارسال شده که از این تعداد 90 طرح به صورت پوستر ارائه می‌شود. 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار