کری: تهران، مسکو و واشینگتن می‌توانند درباره سوریه به توافق برسند/ در مسیر اجرای برجام هنوز مشکلاتی وجود دارد

وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با نشریه فارن افرز اذعان کرد در مسیر اجرای توافق هسته‌ای ایران همچنان مشکلاتی وجود دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی فارن افرز در گزارشی اعلام کرد اخیرا با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در آخرین ماههای تصدی سمت وزارت خارجه آمریکا مصاحبه‌ای ترتیب داده و درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و بین المللی با وی گفتگو کرده است.

 کری در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وی چشم‌اندازی را پیش‌بینی می‌کند که در آن سه کشور ایران و روسیه و آمریکا بتوانند بر سر پایان دادن به بحران سوریه به توافقی برسند گفت: بله می‌توان چنین دورنمایی را پیش‌بینی کرد. 

وی درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران گفت: مهم‌ترین چیزی که می‌توانیم انجام دهیم اطمینان یافتن از این است که به تعهدات خود عمل کرده‌ایم. ما حتی فرا‌تر از آن هم رفته‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا بانک‌هایی را که از همکاری و تجارت با ایران به دلایل مختلف اکراه دارند، به همکاری و تجارت با ایران ترغیب کنیم. ما همه تحریم‌هایی را که بر سر حذف آن‌ها توافق کرده بودیم، برچیده‌ایم. 

وزیر خارجه آمریکا افزود: ولی (در مسر اجرای برجام) مشکلات دیگری هم وجود دارد. ما لازم است به ایران کمک کنیم تا این کشور درک کند خودش در داخل و در رابطه با نظام بانکداری خود، در خصوص فعالیت‌های تجاری خود و میزان شفافیت آن با چالش‌هایی روبروست که باید آن‌ها را برطرف سازد. 


جان کری در ادامه این گفتگو، با مطرح کردن ادعاهایی علیه کشورمان افزود: «ما می‌توانیم در زمینه فناوری و دیگر مسائل خاص به ایرانی‌ها کمک کنیم. ولی وقتی ایران در یمن درگیر است و دخالت می‌کند و از بشار اسد حمایت می‌کند یا از حزب الله حمایت می‌کند یا موشکهایی شلیک می‌کند که برخی آن‌ها را تهدید تلقی می‌کند، ‌ این کار کمک رسانی به تهران بسیار دشوار می‌شود. این اقدامات تلاشهای ما را برای حرکت سریع به سمت جلو بسیار پیچیده می‌سازد.» 

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: من فکر می‌کنم رهبر معظم ایران به شدت به غرب و به آمریکا بدبین است. 

کری در ادامه گفت: با گذشت زمان امید من این است که ایران به شیوه‌ای سازنده به آغوش جامعه بین المللی باز خواهد گشت و تلاش کند تا منطقه به مراتب باثبات‌تر شود تا در جاهایی که لازم است در آن‌ها صلح و آرامش برقرار شود، ثبات بیشتری برقرار شود.

وی درباره مذاکرات با روسیه بر سر سوریه گفت: من نمی‌توانم اینجا بنشینم و با اطمینان بگویم که این مذاکرات موثر و کارساز واقع می‌شود. آنچه می‌توانم با اطمینان بگویم این است که این یک فرصت است و امیدواریهایی را پدید آورده است. ولی این تا حد زیادی به بخش‌های مختلفی بستگی دارد که بسیار بسیار پیچیده است. ولی آنچه که آن را متفاوت از قبل می‌کند و دلیل اینکه امیدوارم این است که دور جدید مذاکرات یک رشته اقدامات و مسئولیت‌هایی را بر بازیگران تحمیل می‌کند که آن‌ها را ترغیب می‌سازد تا خود را با شرایط تطبیق دهند. 

وزیر خارجه آمریکا در خصوص چگونگی جداسازی گروه‌های مسلح در سوریه از جبهه النصره گفت: ما از همه راه‌های تماس خود با گروه‌های مسلح فعال در منطقه استفاده کرده‌ایم و بسیار مستقیم و رو در رو با آن‌ها وارد گفتگو شده‌ایم و آن‌ها را تشویق کرده‌ایم تا به مفاد این توافقنامه پایبند باشند. آن‌ها طی ماههای اخیر دستاورد چندانی در نبردهای زمینی نداشته‌اند یا به قدرتشان اضافه نشده است. بنابراین دلایل خوبی وجود دارد تا مایل باشند در ژنو پای میز مذاکره بنشینند. 

 کری درباره بهترین وضع ممکن برای سوریه یک تا دو سال آینده گفت: در بهترین سناریو این خواهد بود که شما به روند انتقال واقعی قدرت سیاسی در سوریه دست پیدا کنید، جایی که مردم سوریه بتوانند خودشان رهبرشان را انتخاب کنند. شرایطی که ملت سوریه از کشوری امن، دموکراتیک و قانونمند برخوردار باشند، ‌سوریه‌ای که بتواند متحد و یکپارچه باقی بماند و در آن حقوق اقلیت‌ها را محترم شمرده شود. 

وی درباره امکان دستیابی به توافقی را درباره سوریه، که ایران و روسیه و آمریکا بر آن پایبند باشند نیز گفت: می‌توان چنین چیزی را تجسم کرد. اینکه آیا آن‌ها آمادگی مصالحه بر سر چنین توافقی دارند چیزی است که باید منتظر ماند و دید، ولی قدر مسلم بهتر است کنار میز بنشینیم و تلاش کنیم تا از طریق مذاکره بخت خود را محک بزنیم تا اینکه شاهد نابودی هر چه بیشتر حلب و سوریه باشیم. 

وزیر خارجه آمریکا در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: بر همگان روشن است که مسئله برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینیان همچنان چالشی در حال تداوم به شمار می‌رود. برای تکمیل یک توافقنامه، لازم است همه شرکا و طرف‌ها از اراده و تمایل لازم برخوردار باشند. طرف‌ها باید واقعا خواستار دستیابی به توافق باشند و در شرایط کنونی بر سر اینکه آیا طرفهای درگیر واقعا خواستند رسیدن به توافق هستند، پرسشهای جدی وجود دارد. هم اکنون در حال مذاکره با طرفهای مذاکره هستیم. کار هنوز تمام نشده ولی تلاش می‌کنیم تا طرف‌ها را به جایی بازگردانیم که دولت آینده آمریکا بتواند کار‌ها را به پیش ببرد. 

کری درباره کاری که دوست دارد تا پایان دور تصدی خود بر وزارت خارجه آمریکا انجام دهد نیز گفت: شاید تعجب برانگیز باشد ولی فقط یک کار نیست که دوست دارم آن را به انجام برسانم. ما در شرایط کنونی به شدت تلاش می‌کنیم توافقنامه پاریس را در زمینه تغییرات آب و هوایی به تصویب برسانیم و اجرایی کنیم. رئیس جمهور و من می‌خواهیم شاهد به ثمر نشستن آن باشیم. 

وی افزود: روشن است ما خیلی مایل هستیم که بتوانیم شرایط سوریه را بهبود بخشیم. من هم اکنون در خصوص حل وفصل بحران یمن به سختی در حال کار و رایزنی با سعودی‌ها و عمانی‌ها و حوثی‌ها و دیگران هستم. حتی ممکن است بتوانیم طی چند روز آینده در یمن آتش بس برقرار سازیم. 

وزیر خارجه آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد ما به شدت تلاش می‌کنیم لیبی را در وضع بهتری قرار دهیم و در این خصوص در حال همکاری با اماراتی‌ها، مصری‌ها و نیز دولت آشتی ملی در لیبی هستیم و فکر می‌کنم به پیشرفتهایی هم دست پیدا کرده‌ایم. 

جان کری در ادامه اضافه کرد: اولویت نخست ما این است که اطمینان یابیم وقتی دوره ما تمام می‌شود، داعش در بد‌ترین شرایط ممکن خود قرار داشته باشد. ما موفق شده‌ایم تا توانمندی داعش را به شدت کاهش دهیم. آن‌ها تقریبا در طول ۱۸ ماه گذشته موفق به اشغال هیچ جایی نشده‌اند. کادر رهبری داعش به نحو چشمگیری کوچک شده است. ما موفق شده‌ایم از تعداد افرادی که به عضویت داعش در می‌آیند کم کنیم. آن‌ها در سوریه و عراق متحمل شکست‌های عمده شده‌اند. 

وی گفت: ما همچنین در فرایند صلح کلمبیا بسیار فعال بوده‌ایم. و من امیدوارم این فرایند به ثمر بنشیند. توافقنامه مشارکت دو سوی اقیانوس آرام نیز یکی دیگر از اولویت‌های کلیدی است که برای اینده و سرنوشت منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و برای روابط با کشورهایی مانند ویتنام مهم به شمار می‌رود.

 وزیر خارجه آمریکا در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: در آمریکا میان دارا و ندار شکاف فزاینده‌ای وجود دارد. مردم به گونه‌ای فزاینده فکر می‌کنند که از جهانی سازی منفعتی نصیبشان نشده است. نارضایتی بر سر تمایل نداشتن یا ناتوانی کنگره از عمل به تعهداتش در موضوع جهانی شدن و پیمان جنجالی مشارکت دو سوی اقیانوس آرام TPP بالا گرفته است. بنابراین مردم ناراضی هستند. زندگی آن‌ها دیگر مانند قبل نیست. قدرت خرید آن‌ها کاهش پیدا کرده است. بنابراین احساسات (ضد تجاری) گسترش یافته است. ولی برای همه این مشکلات پاسخی وجود ندارد. 

وی در ادامه این مصاحبه اضافه کرد: اینجا یک بی‌اعتمادی وجود دارد. چون نظام سیاسی مردم را سرخورده کرده است. من این را درک می‌کنم. ولی در عین حال می‌دانم اگر توافقنامه مشارکت دو سوی اقیانوس آرام تصویب و اجرایی نشود وضع کشور ما بهتر نخواهد شد. به اعتقاد من منافع آمریکا در تصویب این توافقنامه نهفته است و اگر این کار صورت نگیرد مرتکب خودزنی و لطمه زدن به خود می‌شویم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۵
خفه شو کری دیکتاتور خبیث خون آشام جنایتکار خونخوار ترریست داعش پرست . برو بمیر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
لعنت بر امریکای شغال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
جانباز عزیز ع صادقی تمام قد به احترام شما می ایستم وبا نظرت موافقم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
واقعا رأست ميگه ، اگر با يمن كاري نداشته باشيم و سوريه را رها كنيم و فناوري موشكي را تعطيل كنيم و به حزب الله پشت كنيم در همه امور كمكمون ميكنن ،اونموقع ديگه جمهوري اسلامي نيستيم، ما عزتمون به اينه كه انقلابي باشيم
مرگ و نفرت بر امريكا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
برین به درک تروریست های کودک کش
Germany
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
لعنت خدا برشیطان بزرگ ومتمایلین او
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
امیدوارم مردم مظلوم سوریه هرچه زودتر،باپيروزي به آرامش برسند و وهابیون به هر نامی مانندداعش وغير درکل دنیا ریشه کن شوند.من الله توفیق .ع.صادقی جانبازجنگ تحميلي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
چون ما از کشتار مردم مظلوم یمن ناراحتیم مداخله حساب میشه ولی اون تازه به دوران رسیده های سعودی زن وبچه بی گناه رو از لبنان تا یمن ذبح میکنه هیچ اشکالی نداره
برو خر خودتی کره خرم بچه ته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
هیچ کشوری پیشرفت نکرد مگر اینکه مردم اون کشور خودشان تلاش کردند گول وعده های شیطان بزرگ را نخورید اینا جز منافع خصمانه خودشون به فکر چیز دیگری نیستند
اینا دنبال از بین بردن روحیه انقلابی ما هستند میخوان هر جا ظلم کردند کسی صداش در نیاد ولی این وعده خداست که از مجرمان انتقام میگیرد آمریکایی های خبیث بدونید نور خدا هرگز هرگز خاموش نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
مرگ بر آمریکاٰ مرگ بر نیرنگ
به راستی که شیطان قدم به قدم جلو می آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
حال میکنم از اینکه میگه مسکو و واشنگتن و ایران میتونند به توافق برسند !!! گرچه امریکا و صهیون ها بروید به درک به جهنم ، اما همین که نام ایران در جهان میدرخشد و این اقتدار عظیم قابل ستایش است !
آخرین اخبار