استاد محمود فرشچیان آثار متعددی را در رابطه با عاشورا و وقایع مربوط به آن در زمینه نقاشی سنتی و نگارگری خلق کرده است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استاد محمود فرشچیان از هنرمندان بزرگ کشورمان است که تا کنون آثار گرانقدری از خود بر جای گذاشته است. در میان آثار استاد فرشچیان تابلوهای زیبا و تأثیرگذاری از واقعه عاشورا دیده می‌شود که به‌قطع می‌توان آنها را زیباترین آثار وی دانست.

در تصاویر زیر آثار ماندگاری از این هنرمند بزرگ را مشاهده می‌کنید، تابلوهایی همچون عصر عاشورا، پرچم دار حق و هدیه عشق که موضوعی متناسب با حال هوای محرم دارند.


 عصر عاشورا: استفاده از کادر افقی، یکی از ویژگی‌های مهم این اثر است و برخلاف دیگر آثار استاد فرشچیان که دارای کادر عمودی هستند، بیانگر نوعی ایستایی و از نفس افتادگی است.

فرشچیان درباره خلق این اثر عنوان کرده کهسه سال پیش از انقلاب، روز عاشورا، مادرم گفت: برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حساب بشنوی. گفتم: من حالا کاری دارم بعد خواهم رفت. رفتم اتاق، اما خودم ناراحت شدم. حال عجیبی به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلوی «عصر عاشورا» را شروع کردم. قلم را که برداشتم همین تابلو شد که الان هست، بدون هیچ تغییری.




شام غریبان: تابلوی «شام غریبان» اثر محمود فرشچیان - هنرمند نگارگر پیشکسوت - یکی دیگر از آثار این هنرمند با بن مایه ی مذهبی و به طور مشخص واقعه ی کربلاست.
فرشچیان در «شام غریبان» سعی کرده، همین بی پناهی و اندوه را به نمایش بگذارد. او در این اثر چند زن و کودک را به تصویر کشیده که در غم از دست دادن سید و سالار شهیدان (ع) و یارانش در حال عزاداری و گریه هستند.




پرچمدار حق : در تابلوی "پرچمدار حق" نیز غمی در رنگ‌ها، ترکیب‌بندی، طراحی نهفته است و بدون آنکه چهره حضرت ابوالفضل العباس‌ (ع) نشان داده شود، حال و هوای تابلوی عصر عاشورا در بیننده تداعی می‌شود. مهم‌ترین عنصر این تابلو پرچم اسلام و حق است که با وجود زخمی بودن تمام بدن حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) توسط ایشان پایدار نگه داشته شده است.




هدیه عشق: در این اثر فرشچیان با حداقل رنگ و فرم صحنه به شهادت رسیدن حضرت علی اصغر (ع) را به تصویر کشیده است.

گفتنی است؛ فرشچیان نقاش معاصر ایرانی است که تأثیر درخور توجهی در روند نقاشی سنتی ایرانی و دیگر هنرهای سنتی داشته است. آثار او در بسیاری از کشورهای جهان مانند: پاریس، نیویورک، شیکاگو و ... به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.