اكبر خوش‌زاد، نویسنده زندگی‌نامه سید غلامرضا سعیدی، گفت: هدف از تولید مجموعه شخصیت‌های مانا آشنایی بیشتر جوانان و علاقه‌مندان به تاریخ انقلاب و شخصیت‌های انقلابی است.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ اكبر خوش‌زاد، پژوهشگر درخصوص چگونگی شكل گیری مجموعه «شخصیت های مانا» گفت: «فرهنگ ناموران معاصر ایران» مجموعه‌ای بود كه قرار بود در آن به صورت الفبایی به معرفی شخصیت‌های برجسته ایران در صد سال اخیر پرداخته شود كه به دلایلی فقط دو جلد آن منتشر شد و دو جلد دیگر كه در حال انتشار بود متوقف شد و در ادامه این مجموعه رو به تعطیلی رفت. در ادامه تعطیلی «فرهنگ ناموران معاصر ایران» با همكاری دیگر نویسندگان این اثر سعی كردیم مجموعه جدیدی را به وجود بیاوریم و با رسایی بیشتری به صورت محدودتر همان روند قبلی را طی كنیم و طی جلساتی كه برگزار شد دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری و آقای بهبودی موافقت خود را در این زمینه اعلام كردند و با همكاری هم كار را شروع كردیم. تصمیم بر این شد كه در ابتدای كار من به همراه نویسندگان دیگری چون جواد كامور بخشایش، ذبیح‌الله حبیبی نژاد و جمشید نوروزی دست به قلم شویم و از منابع موجود و در دسترس پیشینه و زندگی نامه شخصیت‌های مهم و برجسته تاریخ معاصر ایران را گردآوری كنیم و با توجه به جلساتی كه برگزار شد، بنا بر این قرار گرفت تا نام این مجموعه جدید «شخصیت‌های مانا» انتخاب شود.
 
وی با عنوان اینكه زندگی نامه سید غلامرضا سعیدی اولین كتابی بود كه برای نوشتن در این مجموعه انتخاب كرده است، گفت: در مجموع اطلاعات بسیار كمی در مورد ایشان در آرشیو موجود بود و همین موضوع مسئله را به شدت سخت می‌كرد. بعد از اتمام این كتاب سراغ نگارش زندگی نامه سید جعفر شهیدی رفتم و در حال حاضر هر دوی این كتاب‌ها چاپ و منتشر شده است.
 
خوش‌زاد اضافه كرد: سید غلامرضا سعیدی با اینكه شخصیت شناخته شده‌ای است ولی درمجموع چیزی بیش از یك مصاحبه در كیهان فرهنگی به عنوان منبع از ایشان در دسترس نیست و بیشتر زندگی نامه ایشان در حد چهار یا نهایتا پنج صفحه می‌شد و من با سختی زیادی توانستم این شخصیت را از روی كتاب‌ها و آثاری چون مقالات خودشان به تصویر بكشم ولی در طرف مقابل زندگی‌نامه سید جعفر شهیدی به صورت كامل در دسترس بود و مطالب متعددی از وی قابل جمع‌آوری بود ولی چون سعی این مجموعه بر این است كه با نگاه متفاوتی این آثار به وجود بیاید، اطلاعات به دست آمده به صورت خلاصه و منسجم در هر كتاب گنجانده شده است. سختی كار برای نویسنده در جایی خودنمایی می‌كند كه اطلاعات و شواهد و منابع در مورد شخصیتی به حد كافی نباشد و بالطبع آن نویسنده مجبور به تحقیق و گردآوری مطالب می‌شود و پروسه وقت گیری را به وجود می‌آورد.
 
این پژوهشگر و نویسنده با بیان اینكه تا كنون10 عنوان از این مجموعه به چاپ رسیده و منتشر شده است و تقریبا 10 عنوان دیگر روند كارشناسی پیش از انتشار را می‌گذراند اظهار داشت:  به احتمال زیاد تا پایان امسال شاهد انتشار 10 جلد دیگر نیز خواهیم بود. در حال حاضر 40 جلد دیگر از این مجموعه در حال نگارش توسط نویسندگان است و هدف ما در شخصیت‌های مانا این است كه بتوانیم حداقل تعداد عناوین این مجموعه را به 100 جلد برسانیم و هم اكنون برای راهیابی به این هدف بی‌وقفه در حال كار كردن هستیم.
 
خوش‌زاد در باره فعالیت‌های خود گفت: در حال حاضر مراحل پایانی نگارش كتاب دكتر معین را می‌گذرانم و امیدوارم بتوانم آن را تا پایان سال جهت ویرایش و آماده سازی فنی به گروه تولید تحویل بدهم و به احتمال زیاد تا سال 97 این كتاب نیز منتشر و به دست خوانندگان و علاقه مندان خواهد رسید.
 
وی هدف از تولید مجموعه «شخصیت‌های مانا» را آشنایی بیشتر جوانان و علاقه‌مندان به تاریخ انقلاب و شخصیت‌های انقلابی دانست و عنوان كرد: مخاطبین مد نظر ما بیشتر جوانان و قشر دانشگاهی هستند ولی سعی شده است نگارش كتاب‌ها به گونه‌ای صورت بگیرد كه اصول علمی به طور كامل رعایت شود و مخاطبین عام از همه اقشار جامعه نیز بتوانند با كتاب‌ها رابطه برقرار كنند.


انتهاي پيام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار