در نامه‌ای به جان کری؛

نماینده کنگره آمریکا حملات عربستان به یمن را غیرقانونی خواند

یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا حملات هوایی عربستان سعودی را به یمن «غیرقانونی» خوانده‌ است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ، تِد لیو، نمایندۀ دموکرات ایالت کالیفرنیا، در نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجۀ امریکا، گفت ائتلاف عربستان سعودی بیش از 70 «حملۀ غیرقانونی» به یمن انجام داده‌است.

لیو ادامه داد تلفات غیرنظامیان در حمله‌های ائتلاف سعودی، احتمالاً «ناشی از جنایت جنگی» است.

در این نامه که چهارشنبه منتشر شد، آمده‌ است: «به نظر می‌رسد ائتلاف سعودی یا از روی عمد غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد یا اینکه تفاوت بین اهداف نظامی و غیرنظامی را تشخیص نمی‌دهد.»

این عضو مجلس نمایندگان، که در نیروی هوایی امریکا قوانین جنگ را تدریس می‌کند، از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور، درخواست کرده همکاری با ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن را تعلیق کند.

بنا بر گزارش‌ها، در حملۀ هوایی عربستان سعودی در روز شنبه (17 مهر) به یک مراسم سوگواری در صنعا، پایتخت یمن، دست‌کم 144 نفر کشته و بیش از 520 نفر زخمی شده‌اند.

در پی این حملۀ هوایی دولت امریکا اعلام کرد در حمایتش از عربستان سعودی «تجدیدنظرِ فوری» خواهد کرد.

نِد پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، گفت: «امریکا برای همکاری امنیتی با عربستان سعودی، چکِ سفید نداده‌است.»

پرایس افزود: «ما همان‌طور که به عربستان سعودی در دفاع از تمامیت ارضی‌اش کمک کرده‌ایم، نگرانی‌های جدی خود را نیز در مورد جنگِ یمن ابراز می‌کنیم.»

سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت واشینگتن در نظر دارد با تجدیدنظر در حمایتش از عربستان در جنگِ یمن، به اصول، ارزش‌ها و منافع خود پایبند باقی بماند. 

بسیاری معتقدند مقامات امریکایی با بیان چنین سخنانی، سعی می‌کنند خود را از جنایات عربستان در یمن تبرئه کنند. 

در همین راستا، لیو در نامۀ خود تأکید کرد فروش سلاح‌های امریکایی به ریاض و سایر حمایت‌ها از ائتلاف سعودی تا زمانی که بازنگری کاخ سفید دربارۀ این حمله به پایان نرسیده‌ است، باید متوقف شود.

عربستان سعودی از فروردین 1394 به منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش انصارالله، حمله‌های هوایی خود را به این کشور عربی فقیر آغاز کرده‌است.

ائتلاف تحتِ امر عربستان سعودی در تجاوز به یمن به دفعات مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران و از تسلیحات ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌است.

سازمان ملل نهم شهریور اعلام کرد از زمان آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، تاکنون بیش از 10 هزار نفر کشته شده‌اند.

بنا بر اعلام این نهاد بین‌المللی، بیشتر قربانیان حمله‌های عربستان غیرنظامی بوده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار