در عرصه عاشوراپژوهی شاهد رشدی تدریجی و کند هستیم و به جهش های علمی نرسیده ایم.

در عرصه عاشوراپژوهی شاهد رشدی تدریجی هستیم
محمد اسفندیاری در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص کتاب‌های کم تاثیر عاشورایی گفت: تاثیر کتاب‌های عاشورایی در فرهنگ عمومی قابل انکار نیست. به هر حال این تعداد کتاب درباره عاشورا نوشته و منتشر می شود، دیر یا زود و کم یا زیاد در تکوین شخصیت و عقاید خوانندگان تاثیر می گذارد.  
 
نویسنده «عاشورا شناسی» افزود: اما چند نکته را باید مد نظر داشت؛ برخی کتاب ها بسیار سست و ضعیف هستند. اما برخی کتاب ها ضعیف نیستند اما چیزی جز تکرار مکررات ندارند و در آن ها نوآوری و دستاوردهای جدید علمی ملاحظه نمی شود. نتیجه اینکه ما در عرصه عاشوراپژوهی شاهد رشدی تدریجی و کند هستیم و به جهش های علمی نرسیده ایم. از طرفی جامعه ما بویژه در حوزه عاشورا بر فرهنگ شفاهی بیشتر تکیه دارد تا فرهنگ کتبی.
 
اسفندیاری تصریح کرد: معلومات بسیاری از مردم بر پایه شنیده هایشان است تا خوانده هایشان. آنچه مردم درباره نهضت عاشورا می دانند متکی بر کتاب و منابع معتبر نیست بلکه بر اساس شنیده های در مجالس است. کتاب های عاشورایی کما بیش خریده می شود ولی کمتر خوانده می شود.  
 
وی کتاب هایی را در این خصوص به این شکل پیشنهاد کرد: «پس از پنجاه سال» دکتر سید جعفر شهیدی، «شهادت» از دکتر علی شریعتی، «حماسه حسینی» مرتضی مطهری، «نگاهی به حماسه حسینی» و «شهید جاوید» از آثار نعمت اله صالحی نجف آبادی از جمله کتاب هایی است که در ارتباط با موضوع عاشورا پیشنهاد می کنم. در کنار این کتابها، کتابی که اخیرا با عنوان «فرهنگ سوگ شیعی» به اهتمام دکتر محسن صباغ مظاهری منتشر شده است، برای طالبان تحقیق پیشینه و چگونگی عزاداری در سده های گذشته تا عصر حاضر بسیار کارآمد و سودمند است.
 
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار