داستان نهضت حسینی و قصه جانسوز ایثار و شهادت حضرت امام حسین ( علیه السلام) و یاران وفادارش، آن چنان بر قلب ها تاثیر گذارده که پس از گذشت چهارده قرن از آن حادثه عظیم، غبار کهنگی و فراموشی را بر خود ندیده است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛داستان نهضت حسینی و قصه جانسوز ایثار و شهادت حضرت امام حسین ( علیه السلام) و یاران وفادارش، آن چنان بر قلب ها تاثیر گذارده که پس از گذشت چهارده قرن از آن حادثه عظیم، غبار کهنگی و فراموشی را بر خود ندیده است . گویی هر سال با حلول هلال محرم، خون پاک شهیدان کربلا، در رگ های تاریخ جوششی تازه می یابد و عاشقان دلسوخته را شوریده تر و تشنگان حقیقت را شیفته تر می سازد.

موضوع امام حسین(ع)، زندگی و حرکت آن حضرت ، یک برنامه مکتب و نظام فکری است. سنگری است دفاعی برای برافراشته نگه داشتن پرچم عزت و شرف جامعه بشری. حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سمبل استقلال، اخلاص، توحید، اخلاق، شجاعت و در یک کلام همه خوبی هاست. و در این مجموعه ، واقعه عاشورا یک انقلاب، تحول و نهضت است.

قیامی است که هم خود فی نفسه موضوعیت دارد، و هم گذشته و آینده بر محور آن تنظیم شده است از همین رو خداوند همه انبیا را مامور کرده است تا حادثه عاشورا و حرکت امام حسین(ع) را مطرح نمایند.


خداوند جریان حضرت امام حسین را از طریق جبرئیل برای آدم، نوح و ابراهیم و سایر انبیا(ع) بازگو کرده، و انبیا نیز قلب خود را با یاد امام حسین صفا داده و نشان داده اند که یاد امام حسین در متن همه مکاتب است.


لذا عاشورا چشمه جوشان حیاتی است که همه از آن بهره گرفته اند. حتی وجود مبارک پیامبر خاتم(ص) نیز از همان روز ولادت حضرت سیدالشهدا(ع)، برنامه آن حضرت را بسیار واضح و روشن مطرح کرده اند. حضرت رسول(ص) روز ولادت حضرت اباعبدالله(ع)، گریه کردند و در پاسخ به سوال از علت این گریه موضوع قتل امام حسین را در همان روز اول ولادت بیان فرمودند.

امیرالمومنین(ع) نیز در ایام جنگ صفین، روزی در عالم رویا جریان کربلا را دیدند. وقتی بیدار شدند گریه کردند. اصحاب عرض کردند: آقا چرا گریه می کنید؟ فرمودند: در عالم رویا حسینم را دیدم که در دریای خون دست و پا می زد. در همین راستا شعار وجود مبارک امام زمان(عج) هم "یالثارات الحسین" است و اولین ندایی که آن حضرت سر می دهند و در عالم مطرح می کنند، احیای جریان کربلا و مطرح کردن حقیقت قیام حسینی است.

با نگاهي به انقلاب عاشورا ونهضت خون بار امام حسين-عليه السلام- به روشني وصراحت مي توان دريافت كه هدف واقعي امام(ع) ازاين قيام فراتر از ابعاد ترسيم شده در پيش روي ماست. چرا كه هر قدر زمان مي گذرد ابعاد اين حماسه ي بزرگ تاريخي بيشتر متجلي مي گردد وليكن شايد اصلي ترين هدف امام(ع) از اين قيام و ماندگاري آن در طول تاريخ، نفي سلطه پذيري ومبارزه با استكبار واستعمارهاي مادي ومعنوي باشد كه همين عامل سبب شده است اين انقلاب در طول تاريخ از وجاهت و شاخصيت ممتازي برخوردار باشد.


ترويج ابعاد و علل و پيام ها ودستاوردهاي نهضت خونين عاشورا در هرمقطع مكاني وزماني مي تواند تضمين كننده ي استقلال و سعادت وحريت ملت ها باشد. اينك كه بار ديگر جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از دستاوردهاي انقلاب عظيم عاشورا در طول تاريخ،مورد تهديد شيطان بزرگ،آمريكاي جنايتكار قرار گرفته است تبيين علل و عوامل زمينه ساز عاشورا وشرح دستاوردهاي اين انقلاب عظيم مي تواند ضامن حفظ استقلال و مجد و عظمت جمهوري اسلامي در دنيا باشد.


بي شك دشمن، اين مطلب را به خوبي دريافته است كه تا وقتي دراين زمين مقدس واين سرزمين عشق وايثار وشهادت، نداي مظلوميت و حقانيت حسين بن علي(ع) طنين افكن است تهديدها و ياوه سرايي ها در حد يك شعار تو خالي باقي خواهد بود.

عوامل قیام حسینی و امام حسین (ع) در روز عاشورا عبارتند از :اصلاح امت،احیا امر به معروف و نهی از منکر، ريشه كن ساختن بدعتها، اطاعت ازفرمان نبوي، عزت و كرامت،حریت و اخلاق اسلامى و انسانى بود

حجت الاسلام باقری امام جمعه شاهین دژ در گفتگو با خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان به جایگاه ونقش شعائردر نهضت حسینی اشاره داشته ومعتقد است عاشورا روز تجدید حیات بشریت است.در این روزمی خواهیم درکوثرحسینی شست وشوکنیم و روح خودمان راجلا دهیم. محرم وعاشورا درس دین شناسی و ایثار وشهادت است .فلسفه عاشورا این است که نگذاریم حس امربه معروف ونهی ازمنکر،حس شهادت،جهاد وفداکاری در راه حق در ما فراموش شود.

اسلام مدیون حضرت سیدالشهدا

وی مکتب عظیم الشان اسلام را مرهون فداکاری ها وجان فشانی های حضرت سیدالشهدا دانسته و می گوید:بامراجعه به تاریخ ادوار گذشته درمی یابیم که با ایستادگی در برهه های مختلف پیروز و سربلند گشته ایم؛چه با مقاومت در 8سال دفاع مقدس وچه در فتنه 88 ویا در زیرساخت های نظامی و موشک سازی که با ایستادگی در مقابل دشمن پیروز میدان بوده ایم.لذا تعقیب درس های عاشورا و محرم ما را در پیشبرد اهداف ملی و مملکتی یاری خواهد کرد.

حجت الاسلام باقری مهمترین هدف شهدای کربلا را اصلاح امت پیغمبرعظیم الشان اسلام می داند و در این باره می گوید:یزیدیان با تبلیغات سوء خود سعی در مخدوش کردن چهره اسلام ناب محمدی داشته و امروز هم داعش و وهابیان و گروه های تکفیری دست به دست هم داده و کمر همت برنابودی اسلام ومسلمین بسته اند.

در آن دوره امام زمان در مقابل شایعات و کج روی ها می ایستاد وامروز امت پیغمبر و ارادتمندان اهل بیت(ع) درمقابل یاوه گویی های نظام استکبار ایستاده و بعنوان مدافعان حرم در رکاب ائمه اطهار(ع) جانانه دفاع می کنند.

عاشورا نماد انسان دوستی است؛عاشورا درس اخلاق مداری به بشریت می دهد وما با اسوه قرار دادن خصیصه های امام حسین(ع) ویارانش وبا پیاده سازی آن درزندگی فردی واجتماعی شاهد هیچ گونه ناملایماتی نخواهیم بود.

امام حسین علیه السلام مظهر و سمبل حق است که در همه عصرها، چون نمادی زنده و خروشان، ظهور پیدا می کند و همه کسانی را که از پاسداری حقیقت زمان خود طفره می روند، به یاری می طلبد و در واقع یاری طلبیدن امام عشق در کربلا، انعکاس موج اندیشه اسلامی برای کمک به حق در همه زمان هاست . «هل من ناصر ینصرنی » ، یعنی آیا کمک کننده ای هست که حق را یاری کند؟

" اللهمَّ ارزقنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ ".


انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.