امام حسین (ع) تمام فعالیت های خود را معطوف به روشنگری و هدایت مردم آن زمان کردند.

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص محوریت فعالیت های امام حسین (ع) پیش از وقوع حادثه عاشورا گفت: پس از شهادت امام علی (ع) دشمنان ائمه اطهار(ع) از جمله معاویه سعی کردند، تفکرات دینی مردم را تغییر دهند و جامعه مسلمان آن روز را به سمت سوق دهند که حس نیازمندی به اهل بیت (ع) در میانشان وجود نداشته باشند و به حفظ ظاهر دینی اکتفا کنند. 

وی افزود: امام حسن (ع) سعی کردند، نیاز به اهل بیت (ع) برای موفقیت جامعه را برای مردم بیان کنند و ظاهر بینی در دین را از ذهنیت مردم پاک کنند که البته توانستند تا حد فراوانی این کار را انجام دهند. پس از شهادت امام حسن (ع) و پس از مرگ معاویه و به خلافت رسیدن یزید، مردم جامعه کاملا تغییر کردند. به اندازه ای که حتی ظواهر دینی را هم حفظ نمی کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در این زمان بود که امام حسین(ع) سعی کردند، تمام فعالیت های خود را معطوف به امر به معروف و نهی از منکر کنند. 

احمدی فقیه یزدی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر مراتب دارد، نخست به صورت قلبی، دوم به صورت زبانی و در آخر به شکل عملی. باید دانست که اگر مراتب ابتدایی تأثیری نداشت، باید به صورت عملی امر به معروف کرد. البته مرتبه عملی تنها معطوف به درگیری و جنگ نیست.

این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: امام حسین(ع) نیز ابتدا سعی کردند مردم و حکومت باطل یزید را ارشاد قلبی و زبانی کنند، اما زمانی که هیچ یک از این فعالیت ها جواب نداد و جامعه به مسیر غلط خود ادامه داد، سید الشهدا(ع) مجبور شدند، جان خود و خانواده خود را در راه امر به معروف و نهی از منکر فدا کنند.

احمدی فقیه یزدی در ادامه گفت: علاوه بر موضوع امر به معروف و نهی از منکر، امام حسین(ع) به اجتماع مسلمانان و ارزش والای این موضوع تأکید داشتند. موضوعی که اگر میان تمام مردم نهادینه می شد، شاید واقعه هولناک کربلا به وجود نمی آمد.



انتهای پیام/
برچسب ها: امام حسین ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار