پرده خوانی عاشورا در مسجد مطلب خان خوي اجرا مي شود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی وقایع ماه اولین دهه ماه محرم برای اولین به ابتکار شهرداری خوی به شیوه پرده خوانی اجرا می شود.

مدیر امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری خوی بابيان اينکه یکی از مهمترین و ارزشمندترین شیوه های هنری قبل از اجرای تئاتر به شیوه امروزی پرده خوانی و نقالی بودگفت: هنرمندان بسیار بزرگی از این شیوه روایتی هنرمندانه به تئاتر و سپس به دنیای سینما وارد شدند.

وی افزود: پرده خوانی بعنوان نوعی نمایشِ مذهبی ایرانی از جمله هنرهایی بود که به روایت داستانهای حماسی بویژه شاهنامه فردوسی و برخی از منظومه های معروف ادبیات کلاسیک می پرداخت.

مدیر امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری خوی افزود: یکی از پر اهمیت ترین جلوه های وقایع عاشورا، وجهه حماسی کم نظیری است که از اراده انسان در حرکت به سوی رسیدن به عشق الهی شکل گرفت و حماسه عاشورا خلق شد و این حماسه جاودانه امروز در تمامی حرکت های آزادی خواهانه و انسان دوستانه بعنوان چراغ راه است.

وی تصريح کرد: امسال با توجه به اهمیت روایت داستان حماسه عاشورا در طرحی ابتکاری شهرداری خوی تلاش کرد تا با آماده سازی فضای مناسب و استفاده از امکانات پخش تصویری از شیوه پرده خوانی استفاده کرده و در محوطه مسجد مطلب خان، وقایع دهه اول ماه محرم توسط یکی از کارشناسان مذهبی روایت می شود.

چیت ساز گفت: این اتفاق برای اولین بار شکل گرفته و در کنار نمایشگاه عکس، ایستگاه رادیویی، مقتل خوانی، نمایشگاه نقاشی کودکان، غرفه محصولات فرهنگی و کتب ویژه ماه محرم، پرده خوانی نیز اجرا شود.

وی افزود: عصر امروز دوشنبه 19 مهرماه از ساعت 5 برنامه رادیویی عاشورا، مقتل خوانی و پرده خوانی محرم در محوطه مسجد مطلب خان به مدت سه روز اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.