معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران از همکاری پنج فرمانداری، امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی برای تشدید نظارت بازرسان بهداشتی از تهیه و توزیع غذاهای نذری خبر داد.

احمد جنیدی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تشدید نظارت‌های بهداشتی در اماکن تهیه و توزیع غذاهای نذری به ویژه در هیئات و تکایا گفت: به همین منظور این اقدام با همکاری و موافقت فرمانداری‌های شهرستان‌های قدس، ملارد، رباط کریم، بهارستان، استان تهران و همچنین به واسطه همکاری های سازمان تبلیغات اسلامی و امور مساجد توسط 150 بازرس بهداشت به همراه تجهیزات و امکانات کامل شناسایی شده و به صورت شبانه روزی در سه شیفت متوالی انجام می گیرد. 

وی با اشاره به نقش قابل توجه عموم مردم در توزیع نذورات سالم و بهداشتی بین عزادارن سالار شهیدان تاکید کرد: البته در ایام سوگواری ابا عبدالله حسین (ع) بسیاری از افراد به واسطه ادای نذر خودشان به صورت انفرادی اقدام به توزیع مواد غذایی می کنند که در این میان مواد اولیه باید از اماکن معتبر و مطمئن تهیه شود و در صورت بروز هرگونه اشکال، سامانه 1490 و همچنین 197 آماده رسیدگی و پاسخگویی به شکایت های مردمی است. 

لیوان یک بار مصرف و آب معدنی بهترین نسخه برای نذر آب 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نذر آب یکی از مهمترین نذورات سوگواران حسینی بویژه در تاسوعا و عاشورای حضرت ابا عبدالله حسن (ع) است که عموما توسط سقاها و یا قرارگیری آب‌سردکن ها در معابر عمومی صورت می‌گیرد اما در این میان برای جلوگیری از ابتلای احتمالی به برخی بیماری‌های ویروسی همچون سرماخوردگی و نظایر آن استفاده از آب معدنی و لیوان های یکبار بار مصرف شفاف بهترین نسخه است .

جنیدی اظهار داشت: استفاده از لیوان یا ظروف نوشیدن آب به صورت مشترک خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی را در بین سوگواران حسینی افزایش می‌دهد و با توجه به مانگاری طولانی مدت آب در مشک های سقاها بهتر است که این ظروف با آب معدنی که قدرت ماندگاری بیشتری دارند، پر شوتد. همچنین برای پیشگیری از احتمال ورود آلودگی در سایر نوشیدنی ها استفاده از آبمیوه ها و یا سیر های یسته بندی شده و پاکتی که دارای تاییدیه های سازمان غذا و دارو هستند، توصیه می‌شود.

نکات کلیدی در خصوص توزیع کیک‌های نذری

وی در پایان در خصوص توزیع کیک نذری بیان کرد: با توجه به دمای هوا و قدرت فساد پذیری شیر و تخم مرغ موجود در این محصولات، در صورت امکان، کیک های سنتی و نظایر آن استفاده نشود و یا به محض پخت و خروج از قنادی سریعا توزیع و مصرف شوند در غیر این صورت کیک های صنعتی درون بسته بندی های پلمپ شده استاندارد بهترین گزینه برای غذای نذری از این دست محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.