در سطح 520 هکتار برای توسعه فعالیتهای پرورش آرتمیا در کشور مجوز صادر شده است

به گزارش ، یوسفعلی اسد پور در کارگروه تخصصی دو روزه تولید و پرورش آرتمیا که با حضور مدیر کل امور میگو و ابزیان آب شورشیلات ایران ، رئیس پژوهشکده ارتمیا و ابزی پروری استان و کارشناسان مرتبط با این حوزه ها و پرورش دهندگان انبوه و صنعتی از استانهای کشور در سالن جلسات مرکز تحقیقات و آرتمیای کشور در ارومیه برگزار شد ، اظهارکرد: آرتمیا یک محصول استراتژیک برای صنعت آبزی‌پروری کشور است وچون وابستگی شدید برای تامین این محصول با ارزش به کشورهای خارجی وجود دارد، باید تمام تلاش خود را برای پرورش و تولید آن در داخل کشور انجام دهیم و البته ضروری است دولت هم در این خصوص حمایتهای لازم را انجام دهد.
اسد پور ادامه داد: پرورش آرتمیا در استخرها و زه آب ها روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه است که در استان و برخی از مناطق کشور موفقیت آمیز بوده است.
وی خاطر نشان کرد: آرتمیا در اکو توریسم منطقه، فن آوری زیستی ، علمی و تحقیقاتی و اشتغال زایی در منطقه و توسعه اقتصادی و اجتماعی تاثیر بسزایی دارد .
این مسئول بیان کرد: ارتميا يك موجود سخت پوستي خاص آب شور وب سيار شور در دنيا است كه پايه توسعه صنعت آبزي پروري ( يعني دركار تكثير وپرورش انواع ميگوها ، ماهيان آب هاي دريايي ، ماهيان آب هاي شيرين وماهيان زينتي است وفراتر از آن در تحقيقات دارويي ، زيست فن آوري ،وحتي در پرتو زدايي از اشعه هاي هسته اي و خطر نا ك نيز كاربرد دارد) ،وبه هيمن دليل قيمت بسيار مناسبي در تجارت جهاني دارد.
اسد پور با بیان اینکه مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیک ازاقدامات این مرکز در راستای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه است، اضافه کرد: بازسازی و احیای ذخایر آرتمیا ، جلبکها و میکرو ارگانیسمها ی دریاچه ارومیه ، تولید و پرورش آرتمیا در محیط بسته و تانک ، ایجاد خزانه ژنتیکی ، فرآوری و پرورش جلبکهای دونالیلا و کلرلا و تولید پودر خشک از آنها و اجرای طرح پایلوت پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی فسندورز میاندوآب از جمله پروژه های در دست اقدام این مرکزدر راستای تولید و پرورش این آبزی ارزشمند است .
وی خاطر نشان کرد: تمرکز بر نكات كليدي مهم شامل کاهش سطح تبخیر و مديريت آب هاي ورودي ،استفاده درست در ايجاد زيست گاه هاي طبيعي از آب هاي ورودي در حفظ ذخاير آرتميا و ساير تنوع زيستي آن در حال حاضر پروژه هاي قابل قبول در وضعيت فعلي درياچه اروميه مي باشد که امید است مورد توجه بیشتر مسئولین ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گیرند.
حمید طالبی کارشناس مسئول آرتمیای شیلات ایران نیز در این نشست با بیان اینکه تا کنون در سطح 520 هکتار مجوز برای پرورش آرتمیا در سطح کشور صادر شده است ، اظهار کرد : در طی سالهای اخیر در حدود 760 هکتار از مجوزهای صادر شده جهت پرورش آرتمیا ابطال شده است که در حدود 50 هکتار آن مربوط به منطقه سپرغان ارومیه به دلیل نبود امکانات زیر بنائی بوده است .
طالبی با بیان اینکه سالانه 1.5 تا 2 میلیون دلار جهت تامین سیست هزینه می شود، ادامه داد: در طی سالهای 91 تا 92 در آذربایجان غربی 500 کیلو گرم سیست خشک و مرطوب تولید شده است و بر اساس برنامه پنجم توسعه نیاز کشور برای تامین سیست مورد نیازفعالیتهای آبزی پروری در حدود 25 الی 27 تن است .
وی اضافه کرد: پیش بینی می کنیم در برنامه ششم توسعه در حدود 260 هزار تا 280 هزار کیلوگرم سیست برای فعالیتهای آبزی پروری در کشور تولید شود .
پیش بینی تولید 7.5 تن آرتمیا در آذربایجان غربی در برنامه ششم توسعه
وی همچنین خاطر نشان کرد : در سال جاری بر اساس برآوردهای انجام شده توسط کارشناسان در آذربایجان غربی در حدود 4 تن آرتمیا باید تولید شود که این میزان تولید تا پایان سال 99 نزدیک به دو برابر افزایش خواهد یافت .
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از فعالیتهای شاخص استان اجرای موفق پروژه پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی دشت فسندوز میاندوآب می باشد ، ادامه داد : این پروژه با اهداف عالیه باز سازی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه با همکاری سازمان محیط زیست استان ، الگو سازی برای احیا مجتمع دو هزار هکتاری تولید ماهیان گرمابی فسندور ، الگو سازی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و تامین بخشی از نیاز مراکز تکثیر و پرورش آبزیان شیلات ایران اجرا می شود .
معصوم فصیح در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیتهای مدیریت شیلات و آبزیان استان پرداخت و مدیران شیلات و آبزیان 12 استان کشور نیز که در این نشست حضور داشتند به تبیین فعالیتها و اقدامات خود در حوزه تولید و پرورش آرتمیا پرداختند .
اعضای شرکت کننده در این کارگروه تخصصی فردا از پروژه پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی دشت فسندوز میاندوآب نیز بازدید خواهند کرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.