پرس‌تی‌وی گزارش داد دولت ایالتی نیجریه، جنبش اسلامی این کشور را غیرقانونی خوانده است.

دولت ایالتی نیجریه، جنبش اسلامی این کشور را غیرقانونی خواند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بخش فارسی پایگاه اینترنتی پرس تی وی نوشت: در ادامه سرکوب مسلمانان در نیجریه، ایالت کادونا در شمال غربی این کشور، جنبش اسلامی نیجریه را به رهبری علامه  شیخ ابراهیم زکزاکی، غیرقانونی اعلام کرد. همچنین دولت ایالتی کادونا روز جمعه (16 مهر) هشدار داد، افرادی که به عضویت در جنبش اسلامی نیجریه (IMN) محکوم شوند، ممکن است هفت سال زندانی، یا جریمه یا با هر دو مورد، مواجه شوند.

به گزارش این پایگاه اینترنتی، دولت ایالتی کادونا همچنین مدعی شده است، این گروه بعد از درگیری با نیروهای ارتش در دسامبر گذشته تاکنون، همچنان «آشکارا تجمعات غیرقانونی راه اندخته» و «بزرگراه‌های عمومی را مسدود» کرده است.

این دولت ایالتی افزود: «این اقدامات، در صورتی که بدون هرگونه کنترل ادامه یابد، صلح، آرامش و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و حاکمیت درست دولت کادونا را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

این پایگاه اینترنتی تصریح کرد: سربازان نیجریه، 12 دسامبر 2015 (21 آذر 1394) با یورش به یک حسینیه در شهر زاریا در کادونا، مسلمانان را که در یک مراسم مذهبی حضور داشتند، به اتهام مسدود کردن مسیر کاروانِ حامل رئیس ستاد ارتش و تلاش برای ترور وی، هدف حمله قرار دادند. نیروهای نیجریه همچنین یک روز بعد به خانه  شیخ زکزاکی در شهر زاریا حمله و وی را به شدت زخمی و بازداشت کردند.

به گزارش این پایگاه، در پی یورش ارتش نیجریه به محل اقامت شیخ زکزاکی، صدها نفر از جمله سه فرزند وی کشته شدند. بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، این کشتار را محکوم کرده‌اند.
سازمان عفو بین‌الملل، اوایل اردیبهشت 1395 دولت نیجریه را به کشتار مسلمانان متهم و در گزارشی اعلام کرد، ارتش این کشور در روزهای 12 و 14 دسامبر سال گذشته میلادی (21 و 23 آذر) حدود 350 نفر از آنها را قتل‌عام کرد.

به گزارش این پایگاه اینترنتی، سهیلا زکزاکی، دختر شیخ ابراهیم، که مدت کوتاهی را همراه پدر در بازداشت سپری کرده بود، چهارم مرداد در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی گفت، پدرش در یورش نیروهای نیجریه، یک چشم خود را از دست داده است و ممکن است چشم دیگر خود را نیز بر اثر زخم های وارده در زمان بازداشت، از دست دهد.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین در ماه آوریل با انتشار یک رشته اسناد و مدارک، از اقدامات خشونت‌آمیز ارتش نیجریه ضد مردم در حملات 2015، از جمله زنده‌سوزاندن افراد، به‌آتش‌کشیدن ساختمان‌ها و انداختن اجساد قربانیان در قبرهای جمعی پرده برداشت.

در ماه های اخیر، شهروندان نیجریه با برپایی تظاهرات در سراسر این کشور بر آزادی علامه زکزاکی از زندان تاکید کرده‌اند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار