ایجاد فرم و چهارچوب برای طرح های نمونه گیری و گردآوری اطلاعات جمعیتی از اهداف اصلی سرشماری در کشور میباشند.

سیر نزولی مشارکت مردم در دوره ی اول سرشماری نفوس و مسکن در سطح خراسان رضوی
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ معاون آمار و اطلاعات استان خراسان رضوی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نقش مهم سرشماری در سیاست گزاری های دولت و دستگاه های برنامه ریز گفت:اقدامات بسیاری در زمینه ی آمار و سرشماری در استان انجام شده است که از جمله انها تشکیل سی و نه ستاد در شهرستان ها که تعداد یازده ستاد آن در شهرستان مشهد ایجاد شده است.

مجید نعیمی افزود:اعطای کارت همیار دانش اموزی از دیگر اقدامات انجام شده بین مرکز امار و اداره ی اموزش و پرورش است که مورد توجه ویژه ی مرکز امار قرار گرفته است.

او گفت:دوره اول سرشماری به صورت اینترنتی از سوم مهر اغاز و تا بیست و چهار مهر ادامه دارد.خانوار ها از طریق اینترنت خانگی یا مراجعه به دفاتر پیشخوان میتوانند به صورت اینترنتی ثبت نام کنند و از بیست و پنج مهر که دوره دوم سرشمای اغاز میشود کد دوازده رقمی دریافت شده از ثبت نام اینترنتی را به مامورین امار تحویل دهند.

نعیمی گفت: آموزش سیصدو هفتاد نفراز معاونین و کارشناسان فنی و اجرایی از سوم مهر اغاز و تا بیست مهر ادامه دارد.

قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری استان گفت:از دوازدهم مهر نیز اموزش دو هزار نفر مامورین امار گیر در شهرستان اغاز و تا هجدهم مهر ادامه دارد که ازین تعدادهزارو دویست نفر در شهرستان مشهد و هشتصد نفر در شهرستان ها در حال آموزش هستند.

او افزود:مأمورینی که به مکان زندگی خانوار ها مراجعه میکنند باید حتما از روپوش مخصوص سرشماری استفاده و همینطور کارت شناسایی ویژه سرشماری به همراه داشته باشند.

نعیمی گفت:در این سرشماری به هیچ وجه از وضعیت اقتصادی مردم سوالی پرسیده نخواهد شد.

اوبیان داشت:متاسفانه تا امروز استان خراسان رضوی استقبال زیادی در ثبت نام اینترنتی نداشته و بین سی و دو استان کشور مقام بیست و ششم را کسب کرده است که اگر در نه روز باقی مانده این روند ادامه پیدا کند ما دچار کم شماری شده و از انجایی که هدف اصلی سرشماری توزیع بهینه ی امکانات در سطح کشور و شهرستان هاست اولین آسیب و ضرر متحمل خود هموطنان و مردم میشود.

در ادامه ی این نشست ناظر و نماینده ستاد سرشماری کشور در استان نیز خاطرنشان کرد:اولین هدف از سرشماری جمع آوری جمعیت است برای تعیین تعداد مرد و زن در مناطق روستایی و شهری و تراکم آن؛تعیین نسبت جنسی ؛سنجش بعد خانوار ؛ وضعیت جوانی و سالخوردگی و میزان ولادت و مرگ و میر و غیره است.

بهروز همراهی افزود:کشور ما جزو کشورهای تراز اول دنیا و کشور پیشرو در زمینه ی جمع آوری امار و سرشماری به حساب میاید.

همراهی در ادامه بیان داشت:در استان خراسان رضوی از تعداد دو میلیون و هفتادو پنج هزار خانوار حدود صدودوازده هزارو دویست و دوازده خانوار اقدام به ثبت نام اینترنتی کردند که این نسبت معادل پنج و چهاردهم درصد میباشد.

وی گفت:در شهرستان های استان نیز ؛شهرستان بجستان با رتبه ی اول با ده و نه دهم درصد ؛گناباد هشت درصد و جغتای هفت و نه دهم درصد از جامعه ی هدف اقدام به ثبت نام اینترنتی و مشارکت با سازمان امار کرده اند.

دوره دوم سرشماری نفوس و مسکن از بیست و پنج مهر آغاز خواهد شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.