دامپزشکی خراسان شمالی با توزیع شیر خام فله ای مخالف است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مدیر کل دامپزشکی استان در جمع خبرنگاران گفت : به علت استقبال عمومی مصرف شیر خام در استان ، هم اکنون با تمامی مراکز فروش شیر خام به صورت فله ای ، هماهنگ شده است تا مجوز مربوطه را از دامپزشکی دریافت کنند و از مراکز مجاز شیر تهیه شود .

محمد مهدی احمدی به بیماری بومی تب مالت که قابل انتقال از دام به انسان است افزود : یکی از راههای انتقال این بیماری ، استفاده از لبنیات سنتی است .

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه مجتمع های دامپروری کانون بیماری ها است گفت: دامپزشکی موافق ایجاد مجتع های دامپروری نیست .

سید محمد مهدی احمدی افزود : در هر مکانی تجمع دام وجود داشته باشد خطر انتقال بیماری ها نیز وجود دارد .

احمدی با بیان این که مجتمع های دامپروری کانون بیماریهای دامی هستند تصریح کرد: دامپزشکی موافق ایجاد مجتمع های دامپروری نیست و با راهبرد سیاست های اقتصادی ، مجوز ایجاد مجتمع داده می شود اما دامپزشکی با پرورش چند گانه دام در یک مکان مخالف است .

احمدی با بیان اینکه هم اکنون به غیر از دو کانون کوچک طاعون نشخوار کنندگان کوچک، در محلی دیگر چنین بیماری وجود ندارد افزود: در شش ماه سال جاری 141 کانون بیکاری شناسایی شد که بیشترین کانون ها با 79 مورد مربوط به کانون تب برفکی است .

احمدی در خصوص تلف شدن حیات وحش پارک پردیسان بوستان باباامان بجنورد نیز گفت: یک راس دام بیمار به این مکان بدون قرنطینه شدن برای نگهداری منتقل شده بود که بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک به سایر حیات وحش در این پارک سرایت کرد .

وی گفت: در حیات وحش امکان واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری وجود ندارد بلکه به شکل طبیعی مبارزه می شود و اگر حیوانی ضعیف باشد تلف خواهد شد

وی افزود: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک بیماری مشترک انسان با دام نیست لذا جای هیچگونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد .

در استان خراسان شمالی بیش از 2 میلیون و 200 راس دام وجود دارد که هر راس دام پنج نوبت مورد بازدید قرار می گیرد .

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.