مسعود هاشم زاده معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: تامین سلامت جامعه نیازمند نگاه ویژه به سازمان دامپزشکی و عملکرد آن است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس،وی در نشست خبری به مناسبت روز ملی دامپزشکی در بندرعباس افزود: 50 درصد بیماری ها منشاء غذایی و یا بیماری مشترک انسان و حیوان دارند که باید به دامپزشکی در زمینه های مختلف همچون نظارت، تشخیص و پیشگیری توجه شود.
 معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: وضعیت بهداشت دام در کشور نسبت به سال های قبل مطلوب تر است.  
هاشم زاده کمبود اعتبارات، تجهیزات، نیروی انسانی و امکانات را از جمله مشکلات دامپزشکی عنوان کرد.
وی افزود: پایش مواد غذایی، نمونه برداری براساس استانداردها، ردیابی منشاء بیماری و مبارزه با بیماری ها از برنامه های سازمان برای بهبود وضعیت بهداشت دام و فرآورده های آن است.
مدیر کل دامپزشکی هرمزگان نیز گفت: در یک سال گذشته بیش از 2 میلیون و 100 هزار راس دام سبک و سنگین و و بیش از 18 میلیون قطعه طیور در برابر بیمار های مختلف همچون تب برفکی، بروسلوز و آبله حاد پرندگان واکسینه شدند.
محمد جانباز افزود: حدود 68 هزار راس دام و حدود 9 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه ها برای تامین گوشت گرم ذبح شده است.
وی گفت: 70 درصد گوشت و فرآورده های دامی از هرمزگان وارد کشور می شود که ازسوی این سازمان مورد آزمایش کنترل کیفی قرار می گیرد.
مدیر کل دامپزشکی هرمزگان افزود: راه اندازی آزمایشات مالاشیت گرین ماهیان وارداتی، آزمایشات مرغ بدون آنتی بیوتیک( مرغ سبز) ، آزمایشات کنترل کیفی و تقلبات شیر، راه اندازی سامانه GIS آبزیان از اقدامات شاخص بوده است.
جانباز گفت: در این مدت موارد بیماری در آبزیان، میگو و آنفولانزا حاد پرندگان و تب برفکی مشاهده نشده است.
نماینده ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی هرمزگان نیز افزود: 43 روحانی بر کشتارگاه ها، کشتی های صیادی، بازار ماهی فروشان و اسکله های شهید رجایی و باهنر نظارت شرعی دارند.
حجت الاسلام رضا حمزه ای گفت: 2 ناظر شرعی از ساعت 7 تا 22 و سی دقیقه برای عرضه آبزیان حلال بر بازار ماهی فروشان نظارت دارند و بخشی از مشکلات عرضه آبزیان حرام در قسمت های دست فروش دیده می شود.
وی افزود: برای مصرف غذای حلال در جامعه باید فرهنگ سازی شود.
14 مهر به عنوان روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.