سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از وزیر اطلاعات گفت: از مجموع 79 مسئولی که مورد تردید داشتن «تابعیت مضاعف، اقامت و گرین کارت»‌ بودند، اثبات شد که 35 نفر آنها دارای تابعیت مضاعف و گرین کارت هستند و در استعلام، آنها را صراحتا رد کردیم.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسین نقوی حسینی در گفتگویی جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را که به موضوع «بررسی تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد» اختصاص داشت، تشریح کرد.

وی افزود: تعدادی از همکاران ما در مجلس شورای اسلامی درخواست طرح تحقیق و تفحص درباره وضعیت دوتابعیتی ها، ‌تابعیت مضاعف،‌ گرین کارت ها و دارندگان اقامت کشورهای دیگر در بین مسئولان و مدیران ارشد کشور را داشتند و این طرح تحقیق و تفحص در جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی شد.

نقوی حسینی ادامه داد: در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات و برخی از معاونان وی حضور داشتند تا درباره طرح گفتگو شود.

وی افزود: ابتدا یکی از همکاران ما درباره این طرح توضیحاتی ارائه و اشاره کرد به خطرهایی که تابعیت مضاعف و دارندگان گرین کارت یا اقامت سایر کشورها در حوزه مدیریت دارد و درخواست کرد که تحقیق و تفحص از این حوزه انجام شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ بر اساس این طرح 4 حوزه مورد تحقیق و تفحص است،‌ نخست اینکه خلأهای قانونی جلوگیری از مدیریت و مسئولیت دارندگان تابعیت مضاعف کجاهاست.

وی گفت: محور دیگر اینکه در حال حاضر در بین مدیران ارشد و مسئولان، چه کسانی دارای تابعیت مضاعف هستند، اصلا تابعیت مضاعف وجود دارد یا خیر.

نقوی حسینی اظهار داشت:‌ محور سوم اینکه وزارت اطلاعات در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است و محور پایانی آنکه وزارت اطلاعات در استعلامات چه پاسخی می دهد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد:‌ آقای علوی با توجه به قوانین موجود اعم از قانون اساسی ، قانون مدنی و قوانین مصوب توضیحاتی را ارائه و اشاره کرد که با توجه به قانون، ‌هر نوع استعلامی که صورت می گیرد بعد تابعیت آن را مورد توجه قرار می دهیم و بررسی می کنیم که آیا دارای گرین کارت هستند یا نه و آیا اقامت کشور دیگری را دارند یا ندارند.

وی افزود:‌ وزیر اطلاعات اشاره داشت که تا به حال در بین مسئولان و مدیران با 79 مورد برخورد داشتیم که مورد تردید «داشتن تابعیت مضاعف یا اقامت و یا گرین کارت» بودند و همه 79 مورد را بررسی کردیم.

نقوی حسینی تصریح کرد: وزیر اطلاعات در این جلسه گفت که از مجموع 79 مورد بررسی شده،‌ 35 نفر اثبات شد که دارای تابعیت مضاعف و گرین کارت هستند و در استعلام آنها را صراحتا رد کردیم و به هیچ عنوان با هیچ کسی در این مورد تعارف نمی کنیم.

وی گفت: وزیر اطلاعات اشاره داشت که هر استعلامی که صورت می گیرد به تابعیت مضاعف آنها توجه می کنیم و اگر با دلایل متقن به ما اثبات شود که دارای تابعیت مضاعف هستند حتما صلاحیت آنها را رد می کنیم .

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مطابق توضیحات علوی و با توجه به اینکه وزیر اطلاعات صلاحیت افراد دوتابعیتی را برای مدیریت رد می کند بنابراین در حال حاضر در دستگاه های دولتی نباید افراد دوتابعیتی باشند.

نقوی حسینی تاکید کرد: ممکن است افرادی به جهت خلأ قانونی دارای تابعیت مضاعف باشند و به وزارت اطلاعات ثابت نشده باشد که اینها تابعیت مضاعف دارند.

وی اظهار داشت: ‌تحقیق و تفحص به همین منظور انجام می گیرد که بر اساس این تحقیق و تفحص بتوانیم طرحی را آماده کنیم تا خلأهای قانونی را ببندد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌ بحث تحقیق و تفحص از افراد دوتابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد در جلسه عصر امروز این کمیسیون بررسی شد و کمیسیون امنیت ملی این تحقیق و تفحص را لازم می داند.

بر اساس تعریف حقوقی دولت امریکا، گرین کارت به مجوزی گفته می شود که نشان دهنده اقامت دائم در ایالت متحده امریکاست و اجازه دائم‌ کار، ‌تحصیل، زندگی و مسافرت به امریکا و استفاده از مزیت های شهروندی این کشور را دارد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار