مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری خراسان رضوی گفت: عدالت جنسیتی در بازار کار از اصلی ترین مولفه‌ های توسعه یافتگی اجتماعی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،فرشته سلجوقی در جلسه هم اندیشی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با بیان اینکه دختران به عنوان یکی از اصلی ترین نیروی اجتماعی که بنیان توسعه و آینده کشوربر توانمندی‌ها، امید و سرزندگی آنان قرار دارد، گفت: در صورت ایجاد شرایط محیط‌ های مناسب برای رشد فکری، علمی، اخلاقی و جسمی، این بخش از جامعه می توان زمینه توسعه روزافزون را فراهم کرد.

وی با اشاره به اهمیت تحصیلات در شکوفایی دختران، افزود: افزایش توانمندی این قشر در امر آموزش و تحصیل، آنان را قادر خواهد ساخت با کسب درآمد مستقل، مشارکت در تصمیم‌گیری‌های خانواده و دفاع از حق و حقوق خود به‌عنوان یک فرد از جامعه، با دید وسیع‌تر به مسایل و مشکلات اجتماع خود نگریسته و ابراز وجود کنند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی ایجاد زمینه های اشتغال برای دختران تحصیل کرده را یکی از اصلی ترین وظایف دولت دانست و تصریح کرد: تعاونی ها و شرکت های دانش بنیان ظرفیت مناسبی برای اشتغال دختران فارغ التحیصل دانشگاهی و همینطور سایر گروه های بانوان از جمله زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست، هنرمندان را فراهم می کند.

سلجوقی بر ضرورت ایجاد عدالت جنسیتی در بازار کار به عنوان یکی از مولفه های توسعه یافتگی اجتماعی جوامع تاکید و خاطرنشان کرد: در همین راستا معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری سند سیاستی ،اجرایی اشتغال پایدار زنان را با گروه هدف دختران فارغ التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار تدوین کرده است که در دستورکار بررسی شورای عالی اشتغال قرار دارد.

وی ادامه داد: در قالب این سند دولت درصدد است تا اشتغال را به سمت بخش خصوصی و تعاونی ها ببرد تا از این ظرفیت در توان افزایی زنان بهره مند شود .

سلجوقی در ادامه به معرفی مهمترین اقدامات صورت گرفته دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی در دولت یازدهم پرداخت و اظهار داشت: فعالیت های صورت گرفته اداره کل امور بانوان در دولت تدبیر و امید در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و پژوهشی و عملکرد شهرستان ها طبقه بندی کرد.

وی تشکیل ستاد اشتغال بانوان، راه اندازی کارگروه ها و کمیته های تخصصی با هدف رشد شاخص های حضور زنان در فعالیت های اقتصادی و کمک به معیشت خانواده ها، توانمندسازی زنان روستایی، احصا چالش های کسب و کارهای کوچک روستایی، تاسیس بازارچه های فصلی و دائمی برای فروش محصولات تولیدی خانگی و هنرهای دستی بانوان و حمایت از ایده های خلاقانه و اشتغالزا و زنان کارآفرین را از اصلی ترین برنامه های اداره کل در بخش اقتصادی دانست.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی به تبیین فعالیت های حوزه اجتماعی دفتر پرداخت و تصریح کرد: برگزاری جلسات که منجر به عضویت تمام دفاتر زنان و خانواده استانداری های کشور در شورای مبارزه با مواد مخدر شد، نظارت بر طرح غربالگری سلامت دختران مقطع ابتدایی استان، برگزاری جلسات اتاق فکر آسیبهای اجتماعی با محوریت طلاق با حضور اساتید و صاحب نظران حوزه های مختلف، انعقاد تفاهم نامه همکاری با کانون وکلای دادگستری استان خراسان بزرگ و برگزاری دوره های آموزشی مشاوره های پیش از ازدواج از جمله این اقدامات است.

سلجوقی حمایت از طرح های پژوهشی و پایان نامه های دوره های تحصیلات تکمیلی مرتبط با حوزه بانوان و انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش برای توان افزایی، مهارت آموزی و کنترل رشد آسیب های اجتماعی در حوزه زنان و تدوین برنامه های عملیاتی در برش های شهرستانی را از جمله اصلی ترین فعالیت های صورت گرفته در حوزه آموزشی و شهرستان ها دانست.

وی با بیان این که نرخ مشارکت اقتصادی در کشور نیز 13.2 و در استان به 18.1 ارتقا یافته است؛ افزود: افزایش قابل ملاحظه ی امید به زندگی به سن 76.8 نیز از جمله دستاوردهایی است که در سایه تدابیر دولت یازدهم و ایجاد آرامش و رفع دغدغه های شهروندان حاصل شده است.

سلجوقی با اشاره به نقش فرادستگاهی اداره کل امور زنان و خانواده برای نظارت بر فعالیت های صورت گرفته در ادارات دولتی در پیشبرد این اهداف، اظهار داشت: می توان با جلب مشارکت های بخش خصوصی و استفاده حداکثری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد این مهم را عملیاتی کرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی در ادامه سخنانش با بیان اینکه مقابله با آسیب های اجتماعی یکی از اصلی ترین اولویت های دولت یازدهم در سال جاری است، گفت: مقابله با معضلات اولویت دار ازجمله اعتیاد، خشونت، کودکان و زنان آسیب دیده، مشکلات بانوان در مناطق حاشیه نشین، تاخیر ازدواج و رسیدگی به مشکلات خانواده های تک والد به ویژه خانواده های زن سرپرست از جمله برنامه های در دستورکار حوزه زنان است.

وی به تبیین فعالیت های صورت گرفته برای مقابله با این مشکلات پرداخت و گفت: تنظیم فهرست انتظارات زنان و دختران، راه اندازی کارگروه های تخصصی به عنوان اتاق فکر، تدوین پیش نویس سند سیاست های اجرایی، تلاش برای ایجاد فرصت های اشتغال پایدار زنان ازجمله مواردی است که برای جلوگیری از روند رو به رشد آسیب های اجتماعی در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در تدوین برنامه ششم توسعه، رسیدگی به امور مربوط به زنان و دختران در هفت محور مطرح شده است.

وی تقویت کارکرد خانواده، افزایش سطح باسوادی، ایجاد فرصت های اشتغال، رشد سهم زنان از نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و توانمندسازی زنان آسیب دیده، ارتقا سطح سلامت و بهداشت زنان و سرمایه اجتماعی و فرهنگی زنان و خانواده و شایسته سالاری در مدیریت و اداره جامعه را مواردی برشمرد که در برنامه توسعه به آن توجه شده است.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.