امشب هلال نخستین ماه سال 1438 هجری قمری در تمام نقاط کشور قابل رویت است.

محسن قاضی میرسعید عضو هیات علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و رکورددار جهانی رویت هلال ماه در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره رویت هلال ماه محرم اظهار کرد: پس از ماه سی روزه در شب نخست ماه قمری، هلال آن به طور قطع در تمام کشور رویت می شود که ماه قمری ذی الحجه نیز سی روزه بوده و امشب هلال ماه محرم در آسمان قابل دیدن است. 

وی در خصوص مهمترین پارامترهای رویت هلال ماه گفت: ارتفاع، بخش درخشان و میزان مکث ماه در افق، سه عامل مهم در رویت هلال است و به دلیل اینکه هر سه این پارامترها دیشب در بدترین شرایط برای رویت قرار داشتند امکان رصد در هیچ جای کشور امکان پذیر نبود.

عضو هیات علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه شب گذشته در تهران ارتفاع ماه 4 درجه بود، افزود: این میزان، ارتفاع بسیار نامناسبی برای هلال هایی با 0.38 درصد روشنایی است که هلال محرم سال 1438 دیشب با فاز بسیار کم در قسمت قرمزی پرنور افق قرار گرفته بود و به همین دلیل از شرایط ارتفاع و میزان درخشش در وضعیتی قرار داشت که امکان رویت آن وجود نداشت.

قاضی میرسعید ادامه داد: هلال زمانی دیده می شود که نور آن نسبت به نور زمینه افق یا آسمان بیشتر باشد و علاوه بر میزان درخشش و ارتفاع، مکث ماه در افق نیز در رویت ماه تاثیرگذار است. 

وی افزود: هلال ماه محرم دیشب 24 دقیقه و 33 ثانیه در افق تهران مکث داشت که این مدت با توجه به شرایط برای رویت کافی نبود.

رکورددار جهانی رویت هلال ماه با بیان اینکه علاوه بر موارد فوق، ماه دیشب در اوج یعنی دورترین فاصله نسبت به زمین قرار داشت، تصریح کرد: به دلیل قرارگیری قمر زمین در دورترین فاصله نسبت به آن و نامساعدبودن سایر شرایط دیشب رویت هلال ماه در هیچ نقطه کشور امکانپذیر نشد.

وی با اشاره به محل رویت هلال ماه شب گذشته در اقصی نقاط جهان گفت: هلال ماه در مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی با چشم غیر مسلح و قاره آمریکای شمالی با چشم مسلح قابل رویت بود، اما در قاره آسیا و اقیانوسیه، اروپا و آفریقا(به جز بخش کوچکی در منتهی الیه غرب آن) مشاهده ماه امکانپذیر نشد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار