آئین سنتی علم بندان همه ساله در آغاز محرم در برخی مناطق خراسان شمالی برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد،همه ساله با آغاز دهه اول محرم حال و هوایی خاص در جای جای کشور پهناور اسلامی ایران به وجود می آید و علاوه بر عزاداری آیین های ویژه ای در بعضی از شهرها و روستاها در ماه محرم برگزار می شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور نیز با گنجینه ای از فرهنگ ها و معرفت ها با اقوام کرد، ترک، ترکمن، تات و فارس و هر کدام با آداب و رسوم و زبان خاص خود از این مهم مستثنی نیست.

اقوام یا ساكنان مناطق مختلف خراسان شمالی از دیرباز آیین های عزاداری و سوگواری ماه محرم را با شور و كیفیت خاصی برگزار می كردند در واقع در هر كدام از این مناطق یا در بین اقوام، آیینی از مراسم های ماه محرم به صورت ویژه برگزار می شد و سایر آیین ها نیز تقریبا یكسان و تا حدودی شبیه به هم برپا می شد

علم بندان از آیین های کهن و سنتی عزاداری در خراسان شمالی به خصوص شهرستان اسفراین است که در آغاز ماه محرم برگزار می‌شود و مردم این شهرستان، به ویژه سادات با مراسم علم بندان عزاداری ماه محرم را آغاز می‌کنند.

در این میان مراسم علم بندان اهالی روستای گردشگری رویین که در اسفراین مقیمند از ویژگی خاصی برخوردار است که این آیین را با حضور سادات و ریش سفیدان محل و جوانان و عاشقان اهل بیت عصمت طهارت (ع) برپا می کنند.

در این مراسم افراد مسن و جوانان در تکایا و مساجد گردهم می آیند و با استفاده از پارچه های نذری ،

یک تیر چوبی به طول یک الی 5 متر را بسته و در صحن یا ورودی تکیه یا مسجد قرار می دهند وابتدا مجلس روضه خوانی در مسجد برگزار می شود و پس از آن سادات و بزرگان در حالی که اشعاری را قرائت می کنند اقدام به بستن علم کرده و پارچه هایی را که مردم محل برای برطرف شدن گرفتاری ها و مشکلات خود نذر علم کرده اند، با نظم و رنگ بندی خاصی بر علم می بندند.و همچنین با سیاه پوش کردن سردر تکایا و مساجد ، خود را برای مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) آماده می‌کنند و در ایام محرم به عزاداری و سینه زنی می پردازند

بعد از بستن علم، آن را به عنوان نمادی از علم كربلا و عزاداری ماه محرم از مسجد خارج کرده و راهی خیابانها و محلات می شوند که از سوی اهالی با ذبح گاو و گوسفند در جلو علم از آن استقبال می شود.

به این ترتیب نخستین آیین عزاداری و سینه زنی محرم حسینی با حمل علم عاشورا آغاز می شود که پس از مدتی عزاداری علم را به صحن مسجد برمی گردانند و با حلقه زدن گرد آن، فریادهای حسن و حسین سر داده و به نوحه خوانی و سینه زنی می پردازند.

آیین‌های عزاداری ماه محرم در خراسان شمالی با کیفیت و شور و حال خاصی برگزار می‌شود اما آنچه که بیش از همه به چشم می‌آید نمایش اعتدال و دوری از افراط و تفریط و خرافه در این آیین‌ها است.


آئین سنتی علم بندان در خراسان شمالی



آئین سنتی علم بندان در خراسان شمالی



آئین سنتی علم بندان در خراسان شمالی

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.