همزمان با سالروز تأسیس جمهوری خلق چین، واحد پول این کشور در سبد ارزهای ذخیره صندوق بین‌المللی پول قرار گرفت.

یوان چین به سبد ارزهای ذخیره صندوق بین‌المللی پول پیوستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ یوان، واحد پول چین در کنار ارزهایی مانند دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس در سبد ارزهای ذخیره صندوق بین‌المللی پول (IMF) قرار گرفت. این رویداد نقطه عطفی برای به رسمیت شناختن اقتصاد چین در کنار اقتصادهای بزرگ جهانی تلقی می‌شود و ارز رایج چین می‌تواند همانند دیگر ارزهای رایج دنیا برای پرداخت و دریافت وام صندوق بین‌المللی پول مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پیوستن یوان چین به سبد ارزهای ذخیره صندوق بین‌المللی پول که به "پول مردم" نیز معروف است همزمان با تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 صورت گرفت. در همین راستا، بانک خلق چین با انتشار بیانیه‌ای گفت: گنجاندن ارز چین (SDR) به سبد ارزهای صندوق بین‌المللی پول تأکیدی بر رشد اقتصاد و توسعه اصلاحات در بخش مالی چین است.

صندوق بین‌المللی پول سال گذشته از گنجاندن یوان چین به سبد ارزهای ذخیره این نهاد خبر داد. هرچند پیوستن ارز چین به سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول تأثیری بر بازارهای مالی ندارد با این حال می‌تواند سیاست مالی و معاملات خارجی چین را در کانون توجه قرار دهد.

از سوی دیگر، منتقدان بر این باورند که حضور یوان چین در میان سایر ارزهای صندوق بین‌المللی پول جوابگوی کاربرد آزادانه آن در معاملات ارزی نیست. هرچند دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا اعلام کرد در صورت ورود به کاخ سفید، یوان را به‌عنوان ارز بین‌المللی به رسمیت خواهد شناخت.

ارزش یوان سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود در 6 سال گذشته رسید و موجب افزایش نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصاد جهانی شد. برخی تحلیلگران نیز نسبت به تعهد چین برای اصلاحات بخش مالی پس از این پیروزی دیپلماتیکی ابراز تردید کرده‌اند. با این وجود، گزارش‌های جدید صندوق بین‌المللی پول از تغییرات در اقتصاد چین طی 10 سال گذشته خبر داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار