رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: ٣٠٠ گروه تعزیه خوان در سه شهرستان سبزوار ، جوین و جغتای شناسایی و تاکنون ٦٣ گروه از این تعداد سازماندهی شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ محمد علی‌آبادی در همایش بزرگ تعزیه خوانان سبزوار افزود: یک هزار و ٢٠٠ ذاکر تعزیه خوان در این شهرستانها فعالیت و از این تعداد حدود ١٠٠ تعزیه خوان از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره مند و ١٢ نفر نیز مستمری بگیر هستند.

وی سبزوار را مهد شکل گیری تعزیه در خراسان رضوی اعلام کرد وگفت: در همین راستا طرح ثبت سبزوار به عنوان پایتخت تعزیه ایران تدوین و به اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی ارسال شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار تعزیه امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، طفلان مسلم، امام رضا(ع)، حر، مختار، حضرت فاطمه زهرا(س)، شاه چراغ و علی اکبر را از تعزیه خوانیهای اجرا شده و معروف در سبزوار برشمرد.

محمد علی‌آبادی با تاکید بر اینکه مراسم تعزیه خوانی در سبزوار دارای سابقه دیرینه است و در بسیاری از روستاها این نمایش دینی و مذهبی اجرا می‌شود، تصریح کرد: شهرستان سبزوار در استان خراسان یکی از شهرهای مطرح در تعزیه خوانی است و امیدواریم بتوانیم سبزوار را به عنوان پایتخت تعزیه کشور مطرح کنیم که البته مقدمات این کار انجام شده است.

وی گفت: امسال با برنامه ریزی انجام شده مراسم نکوداشت ملاحسین واعظ کاشفی نویسنده کتاب 'روضه الشهداء' در سبزوار برگزار می شود، این کتاب از مهمترین منابع مستند تعزیه خوانی در بین هنرمندان این رشته محسوب می شود.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج سپاه سبزوار هم در این مراسم با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی تعزیه خوانی برگزاری نماز اول وقت و اقامه امر یه معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: این دو مطلب از اهداف قیام امام‌ حسین(ع) هستند که نماز را زیر تیر باران دشمن اقامه کرد چراکه نماز مقدم بر تعزیه خوانی است.

مظلوم افزود: اگر نگوییم ترک نماز در اول وقت گناه است ترک نماز ترک معروف است و با هدف قیام امام حسین(ع) منافات دارد و ما که خود را غلام امام می‌دانیم و عزادارش هستیم باید پیرو هدف امام حسین(ع) باشیم و در ایام عزاداری آن‌ حضرت به ویژه در روز تاسوعا و عاشورا با فراهم کردن زمینه برگزاری نماز اول وقت، آنرا در اول وقت به جماعت اقامه کنیم.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج سبزوار با اشاره به اینکه هدف امام خمینی(ره) نیز عدالت خواهی و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) بود، ابراز کرد: به گونه‌ای عمل نکنیم که خود را غلام حضرت ابا عبدالله(ع) بدانیم و عزاداری کنیم ولی اعمالمان برای خدا نباشد و نیتمان از روی منیت باشد.

پایان بخش این همایش مذهبی اجرای شبیه خوانی توسط تعدادی از شبیه خوانان دیار سربداران از صحنه روبرو شدن حُر در مقابل امام حسین(ع) در کربلا بود.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.