نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی جشنواره‌های مروجان کتابخوانی، روستاها و عشایر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران در همدان برگزار شد.

نشست هماهنگی جشنواره‌های مروجان کتابخوانی در همدان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این نشست بیان داشت: با توجه به پیشینه و مفاخر همدان که از متمدن‌ترین شهرهای جهان بوده و بزرگان زیادی در عرصه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، دینی و ... به جامعه معرفی کرده است، اما آنچنان که باید نماد و نشانه‌هایی از این سبقه در سطح شهر دیده نمی‌شود و نیاز است که نسبت به این امر مهم و جانمایی نمادهایی از این مفاخر اقدامات لازم انجام شود.

عاطفه زارعی تصریح کرد: گروه‌های ترویج کتاب‌خوانی با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت بنیاد ملت در نظر دارند افراد، گروه‌ها، تشکل‌های مردمی و نهادهای غیردولتی دارای فعالیت‌های مؤثر و نوآورانه در زمینه ترویج کتاب‌خوانی را انتخاب و معرفی کنند.

وی ادامه داد: منظور از ترویج کتابخوانی در این طرح، یعنی ایده‌ها و تلاش‌هایی که سبب شود عده‌ای که کتابخوان نبوده‌اند، مشتاق کتاب شوند و یا کسانی که اهل خواندن هستند، نسبت به قبل اشتیاق و شوق بیشتری به مطالعه پیدا کنند و یا مطالعاتشان هدفمند شود.

زارعی با اشاره به برنامه‌های صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح استان گفت: راه اندازی ترالی کتاب در بیمارستان‌های بعثت و شهید بهشتی همدان، راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در اماکن عمومی مثل بانک ها، پایانه‌های مسافربری و ...، راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه سیار با همکاری سازمان اتوبوسرانی همدان، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف کتابخوانی و برگزاری سلسله نشست‌های کتاب‌خوان از جمله برنامه‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی بوده است.

عاطفه زارعی در رابطه با جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب اظهار داشت: به منظور گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور و پشتیبانی از اقدامات انجام شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی و جلب توجه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه، دومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتابدار در سطح روستاها و عشایر سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ترویجی مرتبط با کتابخوانی که با مشارکت‌های مردمی، نهادها و سازمان‌های فعال در میان روستاییان و عشایر اجرا شده یا برای اجرا در سال آینده برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند نامزد شرکت در جشنواره باشد که در هر برنامه اعم از اجرا ‌شده یا پیش‌بینی‌ شده باید اهداف، شیوه اجرا، نهادهای مشارکت کننده و نحو تامین بودجه آن مشخص شود.

زارعی، افزود: برای شرکت در این جشنواره، ضروری است مجموعه فعالیت‌ها، برنامه‌ها، مدارک و مستندات با امضای دهیار، رییس شورای اسلامی و مسئول کتابخانه به همراه نرم‌افزارهای تکمیل شده به دبیرخانه استانی جشنواره مستقر در ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یا به صورت مستقیم به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال شود.

وی در این خصوص بیان داشت: به ‌منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی، با هدف حمایت از برنامه‌ها، پیشنهادهای نو و ابتکاری و فعالیت‌های جذاب و مردم‌پسند در موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی، از بین شهرهای متقاضی، «پایتخت کتاب ایران» را معرفی می‌کند و از نتایج این طرح در معرفی نامزد ایران برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب نیز استفاده خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: پایتخت جهانی کتاب، عنوانی است که هر ساله از سوی یونسکو به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتاب‌خوانی کوشش چشمگیری کرده باشد.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.