به باور کارشناسان سیاست افزایش ذخایر نفتی چین ابزاری قوی برای نوسان بهای نفت است.

آیا چین بر اقدامات نفتی اوپک تسلط دارد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی مارکت واچ؛ در حالی که همه چشم‌ها به نشست غیررسمی اوپک در الجزیره دوخته شده است ولی همه تلاش‌های اعضای این سازمان برای افزایش بهای نفت می‌تواند به‌وسیله یک بازیکن غیرمنتظره نقض شود و این بازیکن کشوری نیست بجز"چین".

چین با بهره‌برداری از بهای پایین نفت در سال‌های اخیر موفق به جبران بخشی از رکود اقتصادی خود شده و شدت شتاب خود برای افزایش ذخایر نفتی را افزایش داده است. به باور کارشناسان، این سیاست چین ابزاری قوی برای نوسان بهای نفت است.

جودی گانزبرگ، رئیس بخش دارایی اس اند پی می‌گوید: اگر اوپک طرح فریز نفتی را اجرا کند و افزایش بهای نفت را رقم بزند، چین تمایل خود را برای خرید نفت گران از دست می‌دهد و به استفاده از ذخایر نفتی خود که در دوران رکود بهای نفت افزایش یافته، روی می‌آورد. در حالت بدتر، امکان دارد اقدام به صادرات نفت از ذخایر خود کند و مانند سایر کالاها بازار آن را در دست بگیرد. این رویه می‌تواند تا حد زیادی عملکرد اوپک را تحت تأثیر قرار دهد.

چین همواره نسبت به حجم ذخایر نفتی خود موضع پنهان‌کاری داشته است. با این حال، این کشور در سال 2009 با احداث 4 سایت ظرفیت ذخیره‌سازی 91 میلیون بشکه نفت را داشته است و با به اجرا درآمدن فاز دوم احداث سایت‌ها، این ظرفیت تا سال 2020 به 245 میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار