آمارهای رسمی نشان می‌دهد فقط تعداد محدودی از سوپرمیلیاردرها موفق شدند در دوران رکود بهای نفت بر ثروت خود بیافزایند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان مانی در گزارشی به قلم "کترین واسل" نوشت: این موضوع صحت دارد که برخی ثروتمندان توانستند در جریان رکود و سپس رونق گرفتن مجدد بهای نفت بر حجم ثروت خود بیافزایند؛ اما این موضوع در تمام کشورها عمومیت نداشت. 

گزارش اخیر موسسه "ولث – ایکس" نشان می‌دهد تعداد سوپرمیلیاردرهای جهان 6 دهم درصد در سال 2015 افزایش یافته است. ثروت این افراد در مدت یاد شده 8 دهم درصد افزایش یافت که در مجموع به 30 هزار میلیارد دلار رسید.

سوپرمیلیاردرها فقط 4 هزارم درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهند؛ اما همین تعداد به ظاهر کم 12 درصد از مجموع ثروت را در جهان در اختیار دارند. "ولث ایکس" همچنین اعلام کرد سوپرمیلیاردرها به افرادی اطلاق می‌شود که ثروت خالص آنها دست‌کم 30 میلیون دلار باشد. بررسی اعداد و ارقام نشان می‌دهد تعداد سوپرمیلیاردرها در سال 2015 افزایش یافت ولی تمام این افراد نتوانستند بر ثروت خالص خود بیافزایند.

یکی از دلایل توقف ثروتمندان برای ثروت اندوزی، نوسان در بهای انرژی به ویژه نفت و گاز بوده است. ثروتمندانی که در کشورهای وابسته به منابع انرژی حضور دارند بیش از سایرین با مشکل مواجه شدند و نتوانستند به ثروت خود اضافه کنند.

کشورهای روسیه، نروژ و استرالیا با بیشترین کاهش تعداد ثروتمندان و حجم ثروت انها مواجه شدند. 
مازاد تولیدات نفتی در بازار موجب شد بهای نفت به کمتر از 50 دلار در هر بشکه برسد و ثروت سرمایه‌گذاران را با تهدید جدی روبرو کند. تعداد سوپرمیلیاردرهای روسیه با 13 درصد کاهش به هزار و 75 نفر رسیده است. در مسکو تعداد سوپرمیلیاردرها 30 درصد کاهش یافت.

"بنیامین کینارد،"کارشناس موسسه "ولث ایکس" در این باره گفت: اگر بهای پایین نفت در طولانی مدت ادامه داشته باشد، در آینده باز هم شاهد کاهش تعداد سوپرمیلیاردرها در جهان خواهیم بود.

نروژ به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت اسکاندیناوی نیز با کاهش چشمگیر تعداد سوپرمیلیاردرها مواجه شد بطوریکه 54 درصد از جمعیت سوپرمیلیاردرهای این کشور اروپایی کاسته شد.

در کشورهایی که وابستگی به فروش نفت وجود نداشت، وضع بهتر بود و سوپرمیلیاردرهای این کشورها توانستند بر ثروت خود بیافزایند. آمریکا با 69 هزار نفر میزبان بیشترین سوپرمیلیاردرها در جهان است و یک سوم از ثروتمندان جهان را در خود جای داده است.

سهم ثروت خالص زنان ثروتمند از 14 درصد جهانی به 11 درصد کاهش یافت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار