به جای درمان برای پیشگیری هزینه کنید/ راهنمای بالینی تعویض مفصل زانو و لگن تدوین می شود

رئیس بیست و چهارمین کنگره بین المللی ارتوپدی گفت: بهتر است به جای درمان بیماران ناشی از تصادفات برای تحقیقات و تدوین گاید لاین برای پیشگیری از آنها هزینه کرد.

به جای درمان برای پیشگیری هزینه کنید/ راهنمای بالینی تعویض مفصل زانو و لگن تدوین می شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامعلی عکاشه رئیس بیست و چهارمین کنگره بین المللی ارتوپدی در نشست خبری این کنگره که صبح امروز در مرکز همایش‌های بین المللی رایزن برگزار شد، این کنگره را یکی از بزرگترین کنگره‌های ارتوپدی خواند و اظهار کرد: با توجه به استقبال شرکت کنندگان کنگره امسال نسبت به تمام کنگره‌ها بزرگترین کنگره علمی نه تنها کشور بلکه منطقه محسوب می‌شود. 

وی از حضور نمایندگان کنگره‌های مستقل اطراف منطقه و دیگر کشورها در کنگره امسال خبر داد و تصریح کرد:‌ یکی از برنامه‌های ویژه کنگره امسال نشست هم اندیشی و اجماع نظرات اساتید برجسته ارتوپدی برای بررسی پیش نویس گاید لاین (راهنمای بالینی درمان) آرتروپلاستی است که برای اولین بار در سطح علمی بسیار بالایی انجام می‌شود. 

رئیس بیست و چهارمین کنگره بین المللی ارتوپدی گفت: تدوین این گاید لاین در واقع راهبرد درمانی کل بیمارانی است که نیازمند تعویض مفصل هستند و با تعریف چهارچوب استانداردهای درمان پزشکان موظف به رعایت آن بوده که سود اصلی تدوین این گاید لاین برای مردم و پس از آن جامعه پزشکی و ارتوپدی است. 

عکاشه با بیان اینکه سه سوال اصلی درمان (کی، چرا و چگونه) در این پیش نویس پاسخ داده شده، ادامه داد: برای تعویض یک مفصل پاسخ به این سه سوال اصلی‌ترین عدم درمان است که مهم‌ترین بخش آن مربوط به چگونگی کار است.

وی تعداد اعمال جراحی تعویض مفصل طی 15 سال گذشته را سالیانه کمتر از 100 عمل دانست و افزود: با توجه به پیشرفت علم و نتایج خوب تعویض مفصل، هر ساله 20 درصد به تعداد عمل‌های تعویض زانو و بیش از 10 درصد نیز به تعداد جراحی‌های تعویض لگن اضافه می‌شود و بنابراین تدوین گاید لاین آرتروپلاستی با توجه به این افزایش اعمال جراحی ضروری به نظر می‌رسد. 

رئیس بیست و چهارمین کنگره بین المللی ارتوپدی در خصوص انتقال بیماران تصادفی ابراز داشت: انتقال بیمار فقط به کار پزشکی مربوط نیست بلکه وزارت راه، وزارت بهداشت، وزارت کشور و همچنین سازمان‌های هلال احمر و بهزیستی همگی در این موضوع دخیل هستند که در این زمینه نیاز به تدوین یک راهنمای بالینی بسیار ضروری است . 

وی تصریح کرد:‌ بهتر است برای افزایش کارایی و عملکرد، فعالیت های تخصصی پزشکی به افراد توانمند حوزه تخصصی و انجمن‌های خصوصی سپرده شود تا با تعیین گاید لاین و راهکارهای مناسب از بروز بسیاری بیماری‌ها و حتی صرف هزینه‌های کلان جلوگیری شود. 

عکاشه افزود: انجمن ارتوپدی آمادگی همکاری در این زمینه را دارد و تنها با بودجه محدودی کارهای تحقیقاتی لازم در این عرصه را انجام می‌دهد. 

رئیس بیست و چهارمین کنگره بین المللی ارتوپدی با بیان اینکه بهتر است هزینه‌ها به جای درمان بیماران تصادفی و معلولین ناشی از تروما صرف تحقیقات شود، تصریح کرد: در صورت انجام تحقیقات و تدوین گاید لاین‌های مناسب در زمینه تصادفات و نحوه انتقال بیماران بسیاری از هزینه‌های ناشی از تصادفات در کشور کاهش یافته و علاوه بر آن در مورد بیماران نیاز اقدامات درست انجام می‌پذیرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار