اصفهان؛

صنایع دستی همواره باید یک گام جلوتر از صنایع ماشینی باشد

مدیر منطقه غرب آسیا در حوزه صنایع دستی گفت: هر کجا صنعت بتواند کاری شبیه دست انجام دهد، دست باید آن کار را رها کند. یعنی صنایع دستی همواره باید یک گام جلوتر از صنایع ماشینی باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،بهمن نامور مطلق ضمن حضور در سمینار تکنولوژی، صنایع دستی و آینده که هم اکنون در مهمانسرای عباسی اصفهان درحال برگزاری است، با بیان این مطلب گفت: امروزه با حضور برخی کالاهای شبه دستی که با ماشین تهیه می شوند نگرانی هایی برای هنرمندان ایجاد شده است. تمیز کالاهای دستی از ماشینی سخت تر شده و به همین دلایل برگزاری چنین همایش هایی در پیشگیری از این مشکل تاثیرگزار هستند.
وی ادامه داد: ما از موقعیت اجلاس جهانی صنایع دستی در اصفهان استفاده کردیم و صحبت های جدیدی با حضور سران موثر در صنایع دستی دنیا درباره ارتباط میان صنایع دستی و فناوری های نوین پیرامون اینکه آیا استفاده از تکنولوژی در صنایع دستی فرصت اند یا تهدید مطرح نمودیم که من به چند گزاره از آنها اشاره می کنم.
وی افزود: نخست اینکه دانش ها و مهارت های گذشته میراث باارزشی هستند که باید حفاظت شوند. دوم اینکه هر نظر یا کنشی که بر پایه دانش استوار نباشد محکوم به زوال است. نکته سوم این است که صنایع دستی در مقابل هیچ نوع فناوری نوینی قرار نمی گیرد و همواره با دانش های روز حرکت می کند. نمونه بارز آن میدان نقش جهان است که بر اساس دانش های روز خودش استوار شده است. دیگر اینکه بی توجهی به فناوری های نوین خطرات عبرت آمیزی دارد و همچنین همه فناوری های نوین برای صنایع دستی مفید است.
نامور مطلق افزود: مسئله دیگر این است که هر کجا صنعت بتواند کاری شبیه دست انجام دهد، دست باید آن کار را رها کند. یعنی صنایع دستی همواره باید یک گام جلوتر از صنایع ماشینی باشد. دیگر اینکه تفاوت میان کالاهای دستی و ماشینی یک تفاوت زیبایی شناسی و عمیق است و فقط ظاهر و صورت کار نیست. در واقع ما به دست سوژه و ماشین سوژه اعتقاد داریم و تفاوت این دو تفاوتی استاتیک است.

گفتنی است؛ سمینار تکنولوژی صنایع دستی و آینده با حضور بهمن نامور مطلق مدیر منطقه غرب آسیا در حوزه صنایع دستی، جعفر جعفرصالحی سرپرست معاونت صنایع دستی استان، کیانی رئیس دانشگاه هنر اصفهان، پویا محمودیان مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی، امید شیوا مشاور بین الملل صنایع دستی، گرین لیز ریاست جدید شورای جهانی صنایع دستی ، غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه، وانگ شان رئیس کنونی شورای جهانی صنایع دستی و اریک اونگ مدیر منطقه شرق آسیاهمراه با جمعی از اساتید استادکاران و پژوهشگران صنایع دستی و هنرهای سنتی در تالار آیینه مهمانسرای عباسی درحال برگزاری است.



انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.