یک رسانه لبنانی از تلاش آمریکا برای فشار به مسکو در زمینه برقراری آتش‌بس انسانی در سوریه با هدف فرصت دادن به تروریست‌ها بمنظور تجدید قوا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الاخبار در مطلبی با عنوان «آتش بس انتظار اعلام مرگ: ماتم در حلب» نوشته است: از زمان شکست تمدید آتش‌بس در سوریه، اتهام‌زنی مسکو و واشینگتن به یکدیگر را بیشتر کرده است. از زمان حمله هوایی آمریکا به دیرالزور و رویگردانی واشینگتن از موضوع جدا کردن مخالفان میانه‌رو از جبهه النصره و بازگشت جنگ به شهر حلب،اوضاع متشنج تر شده و بحث مربوط به بازگشت آتش‌بس به خیال تبدیل شده است.

در حال حاضر هر طرفی می‌کوشد که دیگری را به سوی اعلام رسمی شکست توافق روسی-آمریکایی سوق دهد. تاکنون این اعلام صورت نگرفته است.

تنش و بحران به نشست شورای امنیت کشیده شد و همراه این تنش میان واشینگتن و مسکو، جبهه‌های جنگ نیز شعله ور شده‌اند و تلاش‌های گروه بین‌المللی حامی سوریه در تمدید آتش‌بس نیز راه به جایی نبرده است.

به نظر می‌رسد که چشم انداز همکاری درباره سوریه با توجه به تنش بی سابقه میان روسیه و آمریکا و جنگ کلامی طرفین، خوب نیست.

الاخبار نوشت: درحالی که روسیه به حمایت از ارتش سوریه و همپیمانانش در اطراف حلب در واکنش به تعطیلی آتش بس از سوی آمریکا روی آورده است؛ درمقابل واشینگتن به یارگیری بین‌المللی از میان کشورها عضو ناتو روی آورد و به دنبال به چالش کشاندن روسیه در برابر شورای امنیت برآمد تا روسیه را مسئول شکست آتش بس و ارتکاب اقدامات ضد غیر نظامیان متهم کند و این به حدی رسید که سامنتا، پاور نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، اقدامات روسیه در سوریه را «وحشیانه و بربرگونه» توصیف کند.

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکایی‌ها دست به مانوری در شورای امنیت زدند که سرآغاز آن درخواست آمریکا، انگلیس و فرانسه برای نشست فوری درباره بررسی اوضاع حلب بود. آنها روسیه را مسئول حوادث دردناک سوریه دانستند. آنها قبلا نیز در جریان آتش بس فوریه گذشته این سناریو را اجرا کرده بودند. آنها گروه‌های مسلح را در آن هنگام تجهیز کردند تا مناطق تحت سیطره دولت سوریه را موشکباران کنند و هدفشان توقف عملیات نظامی بود که ارتش سوریه مهیای اجرای آن می‌شد.

امروز پس از اینکه دمشق از شروع عملیات نظامی به سوی مناطق شرقی حلب خبر داده است؛ آمریکا به دنبال فشار بر مسکو برای تن دادن به آتش‌بس انسانی برای ممانعت از ادامه پیشروی نیروهای دولتی سوریه است تا فرصتی برای گروه‌های مسلح برای تجدید قوا و بازیابی آن‌ها به ویژه پس از شکست نبرد شکست محاصره حلب، به دست آید.

الاخبار در ادامه نوشت: این درحالی است که روس‌ها تمایلی برای احیای آتش بس بر اساس شروط آمریکایی‌ها ندارند و این در سخنان ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، مشخص شد که گفت: ما با آتش بس یکطرفه با توجه به بازی‌های تاکتیکی آمریکا مخالفیم. آنها از ابتدا به دنبال نابودی توافق بودند. ما بارها با تمدید آتش‌بس موافقت کردیم اما هربار این موضوع به تجدید قوای گروه‌های مسلح منجر شد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار