در گفتگو با المیادین؛

معلم: آمریکا و داعش در حمله به مواضع ارتش سوریه هماهنگ بودند/ با ایران در یک جبهه قرار داریم

وزیر خارجه سوریه گفت حملات مرگبار واشینگتن علیه ارتش سوریه با هماهنگی گروه تروریستی داعش صورت گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، در مصاحبه با این شبکه گفت: گروه داعش بلافاصله پس از پایان حملات هوایی آمریکا، عملیات برای حمله به مواضع ارتش سوریه مشرف بر فرودگاه دیرالزور را آغاز کرد. 

وی افزود: حملات هوایی آمریکا به مواضع ارتش سوریه در کوه ثرده با هماهنگی داعش صورت گرفت.

وزیر خارجه سوریه اضافه کرد: حملات هوایی آمریکا به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور، انگیزه واقعی واشینگتن را دو روز پیش از پایان آتش بس در سوریه برملا کرد. 

معلم در ادامه اظهاراتش گفت: آمریکا به توافق خود با روسیه برای جدا کردن «گروه های میانه‌رو» از جبهه النصره عمل نکرد. ارتش سوریه تنها طرفی بود که به آتش‌بس پایبند بود، در حالی که گروه‌های مسلح بیش از 300 بار آن را نقض کردند. 

وی خاطر نشان کرد: بین حملات هوایی آمریکا به مواضع ارتش سوریه در کوه ثرده با عمل کردن واشینگتن به تعهداتش در توافق با روس ها ارتباط وجود دارد.

وزیر خارجه سوریه افزود: آمریکا توطئه ضد سوریه را به همراه کشورهای غربی و منطقه ای هدایت می کند. 

معلم در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، از آمریکا برای برگزاری دور جدید مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه چراغ سبز دریافت نکرده است. 

وی افزود: دی‌میستورا حق ندارد پیش شرط هایی برای گفتگوها تعیین کند، زیرا گفتگوها، سوری- سوری و بدون پیش شرط است. دی میستورا طرفی در مذاکرات نیست، بلکه میانجی از طرف سازمان ملل است که باید به چارچوب نقش خود پایبند باشد. دی میستورا از ماه مه گذشته تاکنون برای دعوت به دور جدید گفتگوهای ژنو تعلل می کند، به همین علت زمانی را برای دیدار با او تعیین نکردم.

وزیر خارجه سوریه در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: سخنان بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مجمع عمومی، درباره سوریه، شرم‌آور بود.

وی افزود: دیدار از پیش تعیین شده با بان کی مون در روز شنبه گذشته را در پی سخنان او در مجمع عمومی، لغو کردم.

وزیر خارجه سوریه در ادامه این گفتگو اعلام کرد: آمریکایی ها نمی توانند جبهه النصره را از دیگر گروه های مسلح جدا کنند، زیرا این جبهه ستون فقرات این گروه‌هاست. آمریکا همچنان از جبهه النصره برای تضعیف کردن دولت سوریه استفاده می کند. اگر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا جدا کردن میانه‌روها از تروریست ها را دشوار می داند، چرا چنین تعهدی را پذیرفت.  

معلم افزود: ما هرگز از سلاح های ممنوعه استفاده نکرده ایم. کشورهای غربی برای ملت سوریه اشک تمساح می ریزند؛ زیرا خود این کشورها هستند که در قتل و محاصره مردم سوریه با تحریم های اقتصادی دست دارند. غربی ها برای فریب افکار عمومی، روسیه را متهم می کنند، در حالی که خودشان حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی از تروریست‌ها را برعهده دارند.

وزیر  خارجه سوریه در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: «نه فقط متحد ایران هستیم، بلکه با این کشور در یک جبهه قرار داریم و از یک مسئله مشترک در مبارزه با تروریسم حمایت می کنیم.» 

ولید معلم افزود: ما به همراه متحدانمان به وظیفه مبارزه با تروریسم برای دفاع از همه جهان عمل می کنیم.
وزیر خارجه سوریه  در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: تغییر رئیس جمهور در سوریه به دست هیچ کسی نیست و تصمیم گیری درباره آن فقط برعهده ملت سوریه است. ما برای تشکیل دولت فراگیر آمادگی داریم. این دولت می تواند کمیته قانون اساسی تشکیل دهد تا این کمیته قانون اساسی جدید سوریه را تدوین کند. از برگزاری همه‌پرسی مردمی برای قانون اساسی جدید حمایت می کنیم تا پس از آن انتخابات پارلمانی برگزار و سپس دولت جدید تشکیل شود. ما نماینده دولت قانونی سوریه هستیم.

معلم در ادامه به اقدامات رژیم صهیونیستی در حمایت از تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: اسرائیل، مانند آنچه در جنوب لبنان وجود داشت، به دنبال ایجاد کمربند امنیتی در جولان است. اسرائیل به گروه های تروریستی که نزدیک منطقه اشغالی جولان سوریه قرار دارند، کمک می کند. 

وی افزود: اسرائیل می خواهد این بحران حتی‌الامکان ادامه پیدا کند تا سوریه بیشتر تضعیف شود. آمریکا هم برای تحقق این هدف تلاش می کند.
وزیر خارجه سوریه در ادامه تاکید کرد: ترکیه کشور اشغالگری در خاک سوریه است. ترکیه کشور دشمن ماست، زیرا ورود تروریست ها به خاک سوریه را تسهیل می کند.

ولید معلم گفت: باید به خود اعتماد به نفس داشته باشیم و با تکیه بر ملت سوریه که در برابر تروریسم مقاومت می کند، باور داشته باشیم که پیروزی فرا خواهد رسید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۵
کاملاً درک می کنم آمریکا با داعش هماهنگ باشد
آخرین اخبار